Orden Ogan - Vale (re-release)
Jaar van release: 2010
Label: AFM Records
Orden Ogan - Vale (re-release)
Helaas, Vale is geen nieuw album van de Duitse band Orden Ogan, maar een slimme commerciële zet van AFM Records. Orden Ogan is hard op weg om zich in de top van de power metalscene te nestelen. Vale was oorspronkelijk uitgebracht in een oplage van slechts duizend stuks die inmiddels al lang en breed uitverkocht is. Het zal geen verrassing zijn dat deze heruitgave vooral voor de Duitse markt bedoeld is.

Vale is het tweede album van de band en heeft het meeste weg van Easton Hope , dat een jaar geleden werd uitgebracht. Dat het wordt gepresenteerd als het debuutalbum vind ik jammer. Natuurlijk staat Testimonium A.D. ver van de andere twee albums, omdat deze veel meer folk en nauwelijks metal is, maar toch is het een goed album. Vale is dus het begin van een nieuwe koers.

Dat Orden Ogan sinds enkele jaren de power metalweg ingeslagen is, is dus wel bekend. De band stijgt inmiddels met kop en schouders boven de huidige generatie uit en wat mij betreft hebben ze het zelfs in zich om Sabaton voorbij te streven. De belangrijke sleutel in dit succes zit ‘m vooral in de vrij originele aanpak van de band. Ik ben inmiddels dol op de meerstemmige zangpartijen en de bombastische aanpak. Niet voor niets wordt de link gelegd met bands als Blind Guardian en Iced Earth.

Vale is echter niet zo interessant als Easton Hope. Ten opzichte van de laatste plaat hoor je hier nog een band die nog steeds wat zoekende is. De muziek is minder uitbundig, niet zo groots en een stuk minder pakkend. Desondanks zijn hier wel enkele toffe songs te vinden als To New Shores Of Sadness, Reality Lost en in iets mindere mate Lord Of The Flies. Ook de pianostukken zijn prachtig en zorgen ervoor dat dit album lekker wegluistert. De plaat is vrij kalm. Hier en daar zijn wat snelle riffs te horen die de rust lijken te willen verstoren. De invloeden uit folk en klassieke muziek is goed hoorbaar en zijn verwerkt in deze redelijk originele aanpak.

Deze heruitgave is volgepropt met bonusmateriaal. Tot op de laatste byte is het schijfje gevuld met extra tracks (meeste zijn alternatieve versies van de al bekende nummers), een videoclip en een vrij amateuristisch getekende comic over de verhaallijn van Vale. Desondanks aardig om het eens gelezen te hebben. De digipack is een aardig pakketje geworden, die zeker je spaarcenten waard is. Orden Ogan gaat komende zomer ongetwijfeld op uitgebreide tour en het moet raar lopen, wil de band niet uitgroeien tot de grotere bands van dit moment. Als je Vale en/of Easton Hope in huis haalt, kun je in ieder geval zeggen dat je aan de wieg van hun succes hebt gestaan.

1. Graves Bay
2. To New Shores Of Sadness
3. Winds Of Vale