• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Comitatus - Manipulate Demo
Jaar van release: 2010
Label: Eigen beheer
Comitatus - Manipulate Demo
Na enkele luisterbeurten valt al op waar deze jonge Nederlandse band de mosterd vandaan haalt. De drie songs op deze demo doen sterk denken aan de technische periode van Death (vooral Human en Individual Thought Patterns). Het gitaarwerk en de vele tempowisselingen zijn hevig geļnspireerd door dat kenmerkende en destijds zo grensverleggende technische thrash/death metalgeweld.

Om gelijk even een misverstand uit de wereld te helpen, Comitatus probeert te opereren in de geest van groepen als Death en Atheist. Dat ze er nu nog niet aan kunnen tippen, is niet meer dan logisch. Toch hoor je dat hier een club talentvolle muzikanten aan het werk is. Zo is Comitatus een prima song met interessante gitaarriffs en vlotte drumroffels. Wanneer je wat beter luistert, kun je horen dat de band nog in de beginfase staat, want de afwerking van de basisriff doet nogal afgeraffeld aan. Het zangwerk is bovendien op de gehele demo niet om over naar huis te schrijven. De grunt van Harm Appels is saai en kent weinig nuance.

Comitatus moet het mijns inziens vooral van het muzikale vuurwerk hebben. Daarvan is er voldoende, want het heftige Evolution Overruled steekt lekker in elkaar en kent een hele rits aan goed getimede breaks en strategisch geplaatste melodieėn. Evenals de grote voorbeelden heeft de groep al aardig in de gaten hoe je een nummer interessant houdt. Dat doen ze door niet continu ingewikkeld uit de hoek te komen, maar de muziek hier en daar open te breken met toegankelijke gitaarstukken en simpeler drumwerk.

Het is vervolgens zo jammer dat het titelnummer weinig overtuigend is. Het is allemaal heel knap wat de mannen op hun instrumenten presteren, maar dit is dus geen nummer. Knippen en plakken, lijkt het devies en dat is jammer, want aan goede ideeėn schort het zeker niet. Het refrein wordt ondersteund door een verrukkelijke riff en de momenten waarop de band meer terugvalt op vuige thrash doen weinig onder voor het technischere materiaal van Destruction en Kreator. Alleen is het zonde dat Comitatus hier wel drie nummers van had kunnen schrijven. Waar de boel nu overkomt als een onsamenhangend scala aan half uitgewerkte passages, daar hadden hier ook drie krachtige thrashers kunnen staan die wel tot in de puntjes verzorgd waren.

Manipulate is natuurlijk een demo en in dat opzicht is Comitatus zeker een band met potentie. Wanneer ze de volgende keer meer de moeite nemen om te schrappen (kill your darlings), dan rolt er ongetwijfeld een over de gehele linie sterke plaat uit. Het is in ieder geval al een genoegen om te weten dat de matige zanger op dit cd'tje de band inmiddels verlaten heeft (wat ook geldt voor de drummer). Een nieuwe drummer heeft men inmiddels gevonden, maar een zanger nog niet. We zullen zien wat de toekomst brengt, maar wanneer de band zich op een degelijke wijze verder ontwikkelt, dan heeft Nederland er weer een leuke technische death/thrashband bij.

1. Comitatus
2. Evolution Overruled
3. Manipulate