• Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

Pain Of Salvation - Linoleum
Jaar van release: 2009
Label: InsideOut Music
Pain Of Salvation - Linoleum
Er kan veel van de Zweedse progmetalband Pain Of Salvation gezegd worden, maar niet dat het ze aan lef en originaliteit ontbreekt. De afgelopen jaren verrasten de heren vriend en vijand met twee geniale albums, die beiden echter behoorlijk moeilijk te behappen waren. BE mag gerust als het meest ambitieuze album van de band tot op heden bestempeld worden (met als concept het mysterie van het leven en de drang van ieder intelligent leven om zichzelf te begrijpen), maar Scarsick was qua muzikale invloeden wellicht nóg meer divers. Beide albums mogen echter gerust als meesterwerken de geschiedenisboeken ingaan.

Ook na deze twee ambitieuze platen zit Pain Of Salvation niet stil. Dit jaar zal het nieuwe album Road Salt verschijnen, dat over twee schijfjes wordt verspreid. Kortom: de band maakt het zichzelf – en de fans – niet gemakkelijker, maar er zullen ook maar weinig fans zijn die zitten te wachten op een makkelijk te behappen nieuw album. De E.P. Linoleum dient eigenlijk slechts als voorproefje op het nieuwe album. Als ik het goed heb begrepen, zullen vier van de zes nummers ook terug te vinden zijn op Road Salt. Verder wordt Linoleum nog aangevuld met een ‘bonus track’ en een cover van het Scorpions-nummer Yellow Raven.

De vier nieuwe nummers op Linoleum doen mij smachtend verlangen naar het nieuwe album. Pain Of Salvation weet namelijk wederom een geheel eigen richting in te slaan en daar een fantastische draai aan te geven. De nummers grijpen terug op een jaren 70 prog-geluid, met een rauwere, down to earth-productie die behoorlijk afwijkt van het redelijk modern geproduceerde Scarsick en het groots klinkende BE. Bovendien laat Daniël Gildenlow wederom horen wat een ontzettend begenadigd zanger hij is. Zijn prachtige, afwisselende zang tilt Pain Of Salvation zoals gebruikelijk naar een nog hoger niveau. Met name in het rauwe Mortar Grind en het afwisselende Gone komt zijn zang uitstekend uit de verf.

Linoleum heeft echter ook een aantal mindere punten. Zo is Bonus Track B niet meer dan een kort gesprek tussen de bandleden over de meerwaarde van een bonus track. Grappig voor één keer, maar daarna gaat het snel vervelen. De Scorpions-cover Yellow Raven is ook aardig (en lekker dromerig), maar voegt eveneens weinig toe. Voor degenen die niet kunnen wachten op het nieuwe album is Linoleum derhalve een absolute aanrader, maar aangezien de vier nieuwe nummers ook op Road Salt zullen verschijnen, lijkt het mij verstandiger om gewoon nog even geduld te hebben. Dat het nieuwe album wederom geweldig zal worden, is echter nu al duidelijk.

1. Linoleum
2. Mortar Grind
3. If You Wait