• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Insult - Abysmal Incantations
Jaar van release: 2009
Label: Daemon Worship Productions
Insult - Abysmal Incantations
In 2005 en 2007 bracht de deathmetalformatie Insult twee demo’s uit, te weten Decree en Axiom. De band was zelf verantwoordelijk voor de productie en distributie van deze twee releases, dus het spreekt voor zich dat de oplage niet bijster groot was. Het label Daemon Worship was blijkbaar onder de indruk en sloot een deal met de band. Voordat men verder ging met het maken van een eerste full-length werd er echter besloten om ook het grote publiek kennis te laten maken met de twee demo’s van de heren... en zie daar: het schijfje Abysmal Incantations was geboren.

'The sound is unpolished and unmodified – no changes were made' staat er met grote letters op de achterkant te lezen. Bij black metal betekenen dit soort boodschappen hoe dan ook slecht nieuws en moet je je hersencapaciteiten op volle kracht laten draaien om de drums van de gitaren te kunnen onderscheiden. Het betreft hier echter death metal, dus moedig schuif ik het schijfje mijn stereo in. Wat schetst echter mijn grote verbazing bij de eerste noten: een glasheldere productie, die zelfs albumwaardig te noemen is! Vooral de eerste helft van het album, waarvan de nummers afkomstig zijn van Axiom (de meest recente demo) laten zien dat de engineers duidelijk wisten waar ze mee bezig waren.

Jammer genoeg blijkt dit de grootste verrassing te zijn die de Zweden voor ons in petto hebben. Abysmal Incantations beukt, hakt en raast aan één stuk door, zonder ergens echt spannend te worden of zich te onderscheiden van de grote middenmoot. Alles uit het handboek van death metal is aanwezig: de diepe grunt, de voortrazende drums, snelle gitaren.. maar het grijpt je niet bij de strot, het belangrijkste criterium waaraan ik deathmetalreleases onderwerp. Nummers als Bestial Bloodshed en Beast Of Heresy klinken nog vrij aardig door de flinke groove die er doorheen zit, maar helaas laten de vocalen het behoorlijk afweten op de tweede helft van de plaat (die klinken namelijk alsof ze door een kussensloop zijn opgenomen). Al met al kan ik denk ik veilig stellen dat deze verzamelaar de komende jaren maar weinig uit de kast zal worden getrokken.

Toch wil ik niet geheel negatief zijn; door de nummers klinkt potentie en de labeldeal zal de band wellicht een nieuwe impuls geven. Ook het gitaargeluid is (met name bij de eerste zes nummers) erg lekker om te horen. Al met al is dit dus een aardig begin, maar Insult zal in de toekomst met beter materiaal moeten komen willen zij zich kunnen onderscheiden in een genre waar soms de middelmatigheid lijkt te regeren.

1. Blitzkrieg 666
2. Oath Of Eternal Desecration
3. Slaves Of Holy Righteousness