14-08-2020

Devious - Vision
Jaar van release: 2009
Label: Deity Down Records
Devious - Vision
Spetterend vette en melodieuze death metal, dat is wat het Overijsselse Devious ons brengt. Niets meer en zeker ook niets minder. De band raast als een zwerm opgefokte horzels door acht nummertjes die alle hoorbaar met veel passie in elkaar zijn gezet. In het verleden konden we de heren nog wel eens verwijten dat de passages als los zand aan elkaar hingen, maar dat is nu niet langer het geval.

Doorgaans ben ik niet zo van dergelijke 'full on' death metal, maar de wijze waarop Devious met elementen als melodie en agressie speelt vind ik bijzonder indrukwekkend. Doormiddel van keyboards weet men zich bovendien te onderscheiden van de écht brute death metalbands waar we al jaren door overspoeld worden. Opener Heritage Of The Reckless (coole titel trouwens) krijgt door de keyboardlijnen en spannende riffs een heerlijk onheilspellend sfeertje en ook het stuwende Respiration Of Fear mag er absoluut zijn. Zanger Arnold (onder andere bekend van Altar) doet eigenlijk wat hij altijd doet en dat is de muziek opvullen met heel wat donderende buldervocalen. Precies zoals het hoort bij goede death metal.

Vision is geen plaat die overloopt van de originele kwaliteiten, of halsbrekende toeren, maar wel een zeer degelijk en bovenal erg pakkend album. De melodielijnen zijn beresterk, de thrashy riffs hakken heerlijk heavy en Arnold hobbelt heerlijk mee met zijn gebrul. Op Elsrock bewezen de heren al dat ze dit nieuwe materiaal voortreffelijk neer konden zetten en dat is vanzelfsprekend op de cd niet anders. Gaat dat luisteren en gaat dat zien, absoluut de beste death metalband uut Twente van dit moment.

1. Heritage Of The Reckless
2. False Identity
3. Respiration Of Fear