• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Urban Tale - Signs of Times
Jaar van release: 2003
Label: Frontiers Records
Urban Tale - Signs of Times
Circa anderhalf jaar geleden verraste Finse Urban Tale veel AOR fans met het gelijknamige debuutalbum dat een lelijk hoesje had maar bevatte zonder twijfel goede composities. De meeste AOR liefhebbers weten ondertussen dat de muziek van deze band geïnspireerd wordt door rockbands uit de jaren '80 en vooral de Amerikaanse band Journey wordt als een zeer belangrijke inspiratiebron beschouwd. Het is dus niet verwonderlijk dat sommige nummers op dat debuutalbum de sfeer van de muziek van deze populaire band uitademen.

De band komt dit jaar terug met het tweede album, getiteld 'Signs of Times'. Zoals het debuut, is dit ook een (pop) rock album en klinkt 100% Europese AOR, maar men voegt bij sommige nummers nu een vleugje progressieve rock toe. Gitaar virtuoos Erkka Korhonen speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van 'Signs of Times' en is naar mijn mening verantwoordelijk voor de band's huidige sound. De openingstrack 'Starship of Giants' is een up-tempo nummer dat qua sfeer iets van het nummer 'Devil in Me' uit het debuut heeft. Dit goed gearrangeerde nummer, samen met het hitgevoelige nummer 'Still Strong' en een up-tempo nummer 'Son Of A Gun (Hero Of The World)', is gelijk het klapstuk van het album. Een paar extra effecten tevens toegevoegd waardoor sommige nummers meer diepte krijgen en breder zijn, zoals je het bij het eerdergenoemde 'Still Strong' kunt horen.

Maar ook nummers als 'Houdini's Eyes', 'Captain Of Clouds' en 'Beggar And Thief' behoren zeker tot de mooie momenten van dit album. Kwalitatief gezien doen ze absoluut niet onder voor de drie eerdergenoemde nummers die op hun beurt echter iets extra's hebben, als een zeer commerciele compositie, maar niet one of a millions. 'Monsters' is een snel nummer dat een afwijkend tevens een somber intro en couplet heeft. Iets wat je op dit album niet zo snel tegen zou komen. Men komt echter bij het (herkenbare) refrein weer terug in zijn vertrouwde patroon. Een herkenbaar tevens melodieus refrein hoor je bij bijna ieder nummer dat langzamerhand ontwikkeld wordt tot één van hun sterke punten. Zanger Kimmo Blom, met zijn Steve Perry/Tommy Shaw-achtige stem, is ontwikkeld tot een volwassener zanger met meer capaciteiten en mogelijkheden. Luister maar eens goed naar de piano ballad 'Mary', die dit geslaagde album afsluit.

Met dit album komt deze band sterk terug en weet binnen anderhalf jaar redelijk haar eigen sound te ontwikkelen en hiermee mij opnieuw te boeien. Dus, voor degenen die het debuut te gek vonden, kunnen ze het blindelings aanschaffen. Maar een ding wat ik niet begrijp waarom een kompas op het hoesje afgebeeld staat terwijl dit album 'Signs of Times' heet. Maar ja, dat doet er niet toe en ik zit weer te zeiken om niks. Dit album klinkt volwassener en de productie is uitstekend te noemen. De band, met betrekking tot andere rock bands van tegenwoordig is een klasse apart en heeft opnieuw met succes de jaren '80 sfeer in haar muziek kunnen creëren zonder oubollig te klinken.

Tracklisting:
1. Starship Of Giants
2. Hello Light!