Dol Theeta - The Universe Expands
Jaar van release: 2008
Label: Electronic Art Metal
Dol Theeta - The Universe Expands
In tijden waarin we dood worden gegooid met allerlei sub-subgenres komt Dol Theeta met een ‘genre’ dat mij nog niet bekend was: ‘electronic art metal’. Toch dekt die omschrijving de lading heel aardig, want deze band verweeft haar symfonische metal met meer dan een flinke scheut psychedelische electronica. Sterker nog, de electronica is duidelijk leidend, terwijl de metal-elementen slechts een ondersteunende functie hebben. The Universe Expands is het debuutalbum van Dol Theeta, maar feitelijk het derde album van deze groep, die ook als Dol Ammad door het leven gaat. Die naam zal wellicht iets meer belletjes doen rinkelen: in 2004 werd namelijk via Black Lotus Records het originele Star Tales uitgebracht.

Volgens de band zelf is Dol Theeta het introspectieve en meditatieve broertje van Dol Ammad. Dat is goed te horen. Zo deed Star Tales mij met zijn volgepropte, bombastische geluid en snelle nummers regelmatig denken dat ik in een video game was beland. Op The Universe Expands begeeft de band zich echter duidelijk in rustiger vaarwater. Het gaat er allemaal vrij gemoedelijk aan toe. Toch is dat mijn belangrijkste bezwaar bij dit album. Juist het heerlijke ‘over the top’-karakter maakte Star Tales tot een overtuigend album. The Universe Expands bevat aardige composities en luistert ook prima weg, maar mist toch het drukke en bombastische van Dol Ammad.

Bovendien is het album met 60 minuten speeltijd wel erg lang uitgevallen. Nogmaals: de nummers afzonderlijk klinken helemaal niet verkeerd en ook de productie van het album is prima – hoewel waarschijnlijk te modern voor sommigen – maar uiteindelijk kabbelen alle nummers vrijwel in hetzelfde tempo voort. De enige echte uitschieter is het prachtige Every Goodbye, dat heel ‘laid-back’ klinkt, maar tegelijkertijd geweldig keyboard- en gitaarwerk bevat. Verder verdient zangeres Kortessa Tsifodimou een compliment: haar dromerige zang past prima bij de muziek. The Universe Expands is een aardig album geworden om mee weg te dromen. De band weet ook duidelijk waar ze mee bezig is, maar uiteindelijk is dit meer relaxte achtergrondmuziek dan een knallend metalalbum. Zeker niet blind aanschaffen dus, maar eerst even goed luisteren.

1. Which Are You
2. Silver Air
3. Nighttime