• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Zions Abyss - Tales
Jaar van release: 2006
Label: Steel Legacy Records
Zions Abyss - Tales
Wat zijn het toch mooie tijden tegenwoordig. Het is prachtig dat al die labels als Arkeyn Steel, Stormspell en Steel Legacy al die oude pareltjes zodanig oppoetsen tot ze weer glimmen als nooit tevoren. Met Tales uit 1991 hebben we er weer eentje te pakken. Het enige wapenfeit van het Canadese Zions Abyss verscheen destijds enkel op tape, maar kent nu eindelijk een fatsoenlijke cd-release. Dames en heren, dat is werkelijk prachtig nieuws, want de liefhebbers van de oude Queensrÿche, Crimson Glory, Lethal en Fates Warning kunnen hierbij de vingers af likken.

Zions Abyss speelt dus in het progressieve (US) power metalstraatje en dit album is een waar genot voor de oortjes. Vooral in deze tijden van moderne metal en geschreeuw laat Tales zich heerlijk beluisteren. De band beschikte met Klaus Whissel over een ware topzanger die zowel in de lagere als hogere regionen excelleert. Prachtig, wat een emotie heeft die man in zijn stem. Het werkelijk magistraal gecomponeerde Scarred For Life is simpelweg één van de mooiste nummers die ik ooit gehoord heb. De opbouw is subliem en de emotionele zang is hemels. Zions Abyss blijkt overigens voor de rest ook uit geweldige muzikanten te bestaan die hun instrument tot in de puntjes beheersen. Bovendien bezitten de mannen ook een bovengemiddeld compositorisch vermogen. Dat uit zich opnieuw in Running Out Of Time. Het nummer bevat enkele lekker stuwende riffs en zeer sterke zangpartijen. Gitarist Andy Waitkus overleed in 1996 door een auto ongeluk, maar wat is de erfenis groots. De solo in het nummer kent een fantastisch verloop, waarin zowel met melodie wordt gespeeld als met klassieke shredelementen.

Qua productie kan het album vandaag de dag ook nog uitstekend meekomen, want de muziek klinkt kraakhelder en op bepaalde momenten ook lekker heavy. Natuurlijk is niet elk nummer even fantastisch, zoals blijkt uit het nogal simpele Changing Sands. Het liedje heeft te weinig om het lijf in muzikale zin en het is maar goed dat zanger Klaus zo'n sterke strot heeft, anders was het zelfs een misser geweest. Later op het album komen er ook nog wat minder sterke tracks voorbij, maar over het algemeen is de band fantastisch op dreef. De wijze waarop de bandleden met melancholische gitaarmelodieën omspringen is bovendien niet te versmaden. De sterkste composities kunnen eenvoudig de concurrentie aan met de betere nummers van bovengenoemde groepen. Wellicht miste Zions Abyss vroeger enkel de consistentie om werkelijk te kunnen uitgroeien tot een ware topband bij een grote platenmaatschappij.

De afwerking van deze re-release is dan wel weer bijzonder belabberd, dat moet ik toch even kwijt. De hoes is niets meer dan een uitgerekte versie van de oorspronkelijke tape en dat is geen gezicht. Het probleem bestaat dat potentiële liefhebbers de cd overslaan in de bakken vanwege het matige artwork. Het oog wil immers ook wat. Het oor komt gelukkig niets tekort, maar daar had Steel Legacy toch best wat meer aandacht aan mogen besteden. Verder is dit gelukkig wel een plaat om van te watertanden en keer op keer weer van te genieten.

Tracklist
1. Madness
2 Sorrow On The Horizon