Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Saxon - Into the Labyrinth
Jaar van release: 2009
Label: SPV / Steamhammer Records

Saxon - Into the Labyrinth

Het belooft een goed jaar te worden met releases van de grote metalbands. Een van de eerste in een lange serie van nieuwe albums is Saxon’s Into the Labyrinth. Het album is het vervolg op The Inner Sanctum uit 2007. Volgens frontman en bandleider Biff Byford ligt ook dit album weer in het verlengde van waar de band ongeveer sinds Killing Ground mee bezig is, namelijk sterke melodische metal albums met een flinke dosis conceptverhalen per nummer. Stiekem dus weer een Saxon-album zoals we die de afgelopen jaren al gewend zijn.

Into the Labyrinth opent dan ook sterk met Battalions of Steel, een compositie geheel in de lijn van State of Grace en Killing Ground met een vol episch geluid inclusief geluidseffecten voor een dramatische inslag. Het album is wederom tot stand gekomen onder de regie van Charlie Bauerfiend. Met de metal zit het dus wel goed en de productie is ook redelijk. Ze hebben geprobeerd het geluid natuurlijk te houden en dat is ook aardig gelukt. Live to Rock lijkt tekstueel en muzikaal erg sterk op de single van het vorige album I’ve Got to Rock (To Stay Alive) en is daarmee niet echt een verrassing.

Dat het niet echt verrassend klinkt, geldt eigenlijk voor het hele album. De meeste van de dertien songs zitten goed in elkaar en zijn pakkend als altijd. Het is dan ook wat je verwacht van Saxon, namelijk solide met een sterk refrein waar Battalions of Steel en Valley of the Kings prima voorbeelden van zijn. Aan de ene kant is dat wat teleurstellend, aan de andere kant is het ook fijn om te weten waar je als luisteraar aan toe bent, want persoonlijk vind ik de experimenten van Saxon niet altijd even geslaagd. Dat geldt met name voor de ballads die ze af en toe op hun albums plaatsen. Soms geslaagd zoals The Eagle Has Landed, met andere langzame intermezzo’s kan ik gewoon wat minder. Dat laatste geldt dan ook voor de ballad op dit album Voice.

Opvallend zijn de twee korte introducties: The Letter en Premonition in D minor. Noemenswaardig is verder ook Coming Home waarvan ook al een versie te vinden was op Kiling Ground. Dit keer is het nummer echter in een country-jasje gegoten. Al met al is dit weer een prachtig Saxon-album geworden. Weinig verrassend, maar aan de andere zijde precies de kwaliteit zoals we die de laatste jaren gewend zijn.

1. Battalions of Steel
2. Live to Rock
3. Demon Sweeney Todd