• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Richie Kotzen - Bootlegged In Brazil (dvd)
Jaar van release: 2008
Label: Frontier Records

Brazilië moet toch wel een droomland zijn voor muzikanten om te komen. Mensen die bijvoorbeeld de Iron Maiden dvd Rock In Rio of de Rush dvd Rush In Rio hebben gezien, weten dat de mensen daar op een bijzonder gepassioneerde manier muziek waarnemen zoals wij westerlingen dat met onze nuchterheid nauwelijks kunnen begrijpen. Reden te meer om opnames te maken en die op dvd uit te brengen.

Het feit dat deze dvd Bootlegged In Brazil heet, wil niet zeggen dat deze dvd buiten de toestemming van dhr. Kotzen om wordt uitgebracht, maar lijkt meer te slaan op de beeld en geluidskwaliteit van het product. Het beeld is namelijk wat wazig en het geluid lang niet zo vet als je bij de meeste hedendaagse dvd’s zou tegenkomen. Dit maakt echter helemaal niks uit, omdat men met de 3 of 4 camera’s die er beschikbaar waren goed in is geslaagd alle belangrijke momenten (solo’s, publieksparticipatie etc.) vast te leggen, terwijl het geluid nu klinkt alsof je zelf aanwezig bent in het volle zaaltje.

De sfeer is uitstekend gedurende de 75 minuten die het concert duurt. Het publiek laat zich gelukkig niet meegaan in het standaard ‘olé-olé-olé-olééé’ wat bij de dvd’s van Iron Maiden en Rush helaas erg vaak aanwezig was, maar klapt enthousiast, zingt mee en geniet zichtbaar van de prachtige solo’s die Richie ten gehore brengt. Het feit dat hij slechts begeleid wordt door een bassist en een drummer laat het concert extra puur klinken en zorgt er ook voor dat we alle instrumenten lekker duidelijk kunnen horen. De band lijkt daarnaast ook zeer enthousiast te zijn, gezien het aantal solo’s die men met de tanden of in de nek speelt. Niet alleen Richie Kotzen zelf, maar ook de bassist en drummer krijgen zo enkele gelegenheden om lekker uit te blinken.

Hoogtepunten zijn toch wel het meesterlijke A Love Divine en het bluesy Remember, maar ik heb de band verder geen moment op een foutje of minder moment betrapt. Deze dvd is een leuk extraatje voor de fans en een goede mogelijkheid voor de nieuwkomers om te genieten van onvervalste bluesrock zoals bluesrock hoort te zijn. Fantastisch dat er dus toch interessante dvd’s gemaakt kunnen worden met een laag budget!

1. Go Faster
2. Losin’ My Mind
3. A Love Divine