• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Urfaust - Drei Rituale Jenseits Des Kosmos
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Met Drei Rituale Jenseits Des Kosmos is Urfaust wederom een stapje verder gegaan in de ontwikkeling van dit zeer sfeervolle en bijzonder eigenaardige geluid. Black metalfans die nog geen kennis met Urfaust gemaakt hebben, komen nog voor een behoorlijke verrassing te staan, maar voor de luisteraars die al wel kennis hebben gemaakt, klinkt het allemaal vrij bekend in de oren. Felle uithalen van hysterische krijsen, omwikkeld met trage, mysterieus klinkende black metal. Vreemde geluiden en subtiel meeslepende passages doen denken aan een surrealistische droom.

Zoals ik al zei, is het een geluid dat Urfaust de afgelopen jaren geperfectioneerd heeft. Hoewel ik doorgaans een groot voorstander ben van bands die hun eigen geluid verder weten te evolueren, moet ik er bij Urfaust toch een kleine kanttekening bij plaatsen. Die is namelijk dat ik meer verwacht had. Wat Urfaust doet, dat doet Urfaust uitstekend, maar als ik het huidige werk vergelijk met Verräterischer, Nichtswürdiger Geist, dan ontkom ik niet aan de indruk dat er meer uit te halen was geweest. Over de gehele linie van hun bestaan, hoor ik relatief weinig grote sprongen voorwaarts. Bij een band als Urfaust, met zo’n origineel concept, krijg ik dan ook de indruk dat men op safe speelt.

Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van Drei Rituale Jenseits Des Kosmos, want die is weer indrukwekkend te noemen. Kleine stapjes vooruit is tenslotte ook voorgang. De vooruitgang is met name te danken aan de steeds intensere en meer meeslepende ervaring die deze band weet te bieden. Zo weet Urfaust aan het begin van het laatste titelloze nummer een bijzonder creepy toon te zetten, door het opvallende samplegebruik. Als de muziek dan opeens compleet omslaat qua toon, ontstaat er een voor Urfaust niet eerder meegemaakte, dreigende sfeer.

Zo weet Urfaust toch elke keer weer voor een kleine verrassing te zorgen. Het wachten is op de grote klapper, maar in de tussentijd weet ik me met releases als deze uitstekend te vermaken.

1. Untitled
2. Untitled