• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Kinetic - Corrosion
Jaar van release: 2007
Label: Burning Star Records
Kinetic - Corrosion
Het Griekse Kinetic heeft eind vorig jaar met Corrosion haar tweede album uitgebracht. De bandleden hebben hun wortels in de thrash-, power- en deathmetal, maar de band staat te boek als progressieve deathmetal. Deze categorisering kan wel eens tot misverstanden leiden, zo meende collega en deathmetal-adept Lana dat Kinetic's debuut The Chains That Bind Us het deathmetal-genre geen recht doet. Vanuit die visie een begrijpelijke reactie, maar het zegt niks over de kwaliteiten van Kinetic.

Het album begint met het stevig kolkende Vessel of Rebirth, gestuwd door thrashende riffs, rauwe zang en bombastische toetsen. Opvallend is de samenzang met zangeres Margaret die met haar zanglijnen prominent aanwezig is. Het samenspel van agressieve zang en riffs samen met de symfonische toetsen en gitaarleads is een gelijkwaardige mix van death, thrash en power invloeden. De meeste nummers worden stevig aangezet, maar hebben allen een herkenbaar refrein met overstijgende zanglijnen. Deze stijl wordt op het gehele album doorgezet. Bovendien moet gezegd worden dat de ruim vertegenwoordigde leads van zowel gitaristen als toetsenist uitstekend zijn.

Met Corrosion heeft de band de belangrijke keuze gemaakt om een toetsenist en zangeres aan de gelederen toe te voegen. Hiermee heeft de band haar grenzen proberen te verleggen en onderscheiden ze zich in positieve zin. De keuze voor zangeres Margaret Staikou is echter opvallend omdat deze dame wat ondermaats en daardoor zeurderig zingt, terwijl haar zanglijnen een erg grote rol zijn toebedeeld. Geheel begrijpelijk dat er inmiddels een nieuwe zangeres gevonden is.

Concluderend kan ik zeggen dat Corrosion instrumentaal een prima album is door het vakmanschap en de ervaring van de bandleden. Met de keuze voor de samenzang met een zangeres en de toevoeging van een toetsenist zet Kinetic wat mij betreft een goede stap vooruit, maar helaas werpt de keuze voor zangeres Margaret een lichte schaduw over dit album. Hopelijk komt Kinetic snel met een nieuw album om af te rekenen met de matige zangprestaties op Corrosion en om eindelijk een volwaardig visitekaartje af te geven aan liefhebbers van een gedurfde, maar niet wezenlijk vernieuwende mix van death, thrash en power.

1. Horror Within (intro)
2. Vessel of Rebirth
3. Venturing Hi and Low