Spektr - Mescalyne
Jaar van release: 2007
Label: Debemur Morti Productions

Spektr - Mescalyne

Het is altijd fijn als je een duidelijk labeltje aan een band kunt hangen, om hem zo in een bepaalde categorie in te delen. Spektr is daarop geen uitzondering, maar de bijzondere muziek van dit Franse tweetal, bemoeilijkt het enigszins. “Industrial black metal” komt vrij dicht in de buurt, maar dekt de lading niet in zijn geheel. Op hun vorig jaar uitgekomen EP Mescalyne, laat de band er geen twijfel over bestaan dat ze het zo het liefst hebben.

Hun muziek op deze release zit vol met razende en snerpende gitaarpartijen, de drumcomputer geeft aan het geheel een flinke oppepper en als het rauwe vocale geweld er overheen komt, dan waan je je in een industrial black metallandschap. De samples die gebruikt worden, die vullen het plaatje ook goed aan, maar andere elementen weer niet. Zo maakt de band gebruik van heel onverwachte, korte stiltemomenten en regelmatig zijn andere rustmoment in hun muziek gebracht. Het nummer Maze Of Torment is bijvoorbeeld zo’n moment; een heel kalm achtergronddeuntje, met wat mysterieuze geluiden en gekwelde stemmen erdoor. Hoewel het hier een geheel nummer betreft, hoor je dit soort momenten ook in andere nummers, zoals Hollow Contact, maar dan korter, waardoor het de nummers een heel gevarieerd karakter geeft.

Voordat jullie een heel verkeerd beeld van Spektr’s Mescalyne krijgen, zal ik maar vertellen dat de talrijke ‘industrial black metalstukken’ keihard en bijzonder agressief tevoorschijn schieten. Als de bandleden ‘slechts’ industrial black zouden spelen, dan zou hun muziek qua intensiteit niet onderdoen voor andere bands in het genre. Spektr geeft er op deze EP echter een geheel eigen en artistieke draai aan, wat bijzonder goed uitpakt. Voor de mensen die alleen de industrialrazernij zoeken, is Spektr wellicht de verkeerde band om te proberen, maar kan je daarnaast ook allerlei experimentele elementen waarderen, dan kan ik Spektr met een gerust hart aanraden. Spektr is gewoon…anders.

1. Hollow Contact
2. Mescalyne (mp3)
3. Maze Of Torment