01-10-2020

As It Burns - Global Ruin
Jaar van release: 2007
Label: Eigen beheer
As It Burns - Global Ruin
Na verscheidene releases in eigen beheer en het voorlaatste album op het reeds ter ziele gegane Cold Blood Industries, komt dit album van het Nederlandse As It Burns weer uit in eigen beheer. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt, aangezien deze band veel meer in huis heeft dan vele andere bands die wel een platendeal hebben weten te bemachtigen.

As It Burns speelt een lekkere vorm van death metal en voegt daar zelf nog de nodige black metal elementen aan toe. De nodige progressieve invloeden (a la Opeth) worden ook niet geschuwd. Men mengt deze stijlen tot een vette mix en dankzij producent Jens van der Valk heeft de cd ook een uitstekend geluid mee gekregen.

De tien nummers op de cd (de ietwat flauwe elfde bonustrack even buiten beschouwing gelaten) zitten goed in elkaar en hebben allemaal een behoorlijke vaart. Hoewel de tempo's afwisselend zijn, hoor ik de band het liefst in de zware midtempo passages. Tijdens de snelle passages wil het soms ietwat iele drumgeluid namelijk nog wel eens wat wegzakken in de mix.
Mijn favoriete nummer op het album is toch wel Mercy In Hell. Een nummer dat uitstekende genuanceerde riffs en melodielijnen bevat, maar ook zeer heftige passages. De afwisselende zangpartijen vormen ook een ware traktatie. Het keyboardlaagje geeft het nummer af en toe een vreemde wending, waardoor de verveling niet weet toe te slaan. Men schept er schijnbaar genoegen in om continu een spannende opbouw in nummers te integreren en daarna weer genadeloos toe te slaan. Variatie is wat dat betreft vaak het sleutelwoord op het album.

Meestal mis ik kwaliteit bij Nederlandse bands, maar in dit geval vraag ik me af waarom de grotere Europese labels nog niet met contracten staan te wapperen. Deze plaat heeft genoeg kwaliteit in zich om het goed te doen bij een groot publiek. Voor elke liefhebber van extreme metal is er wel wat te vinden. Neem daarbij de massieve sound en het nette artwork en je hebt het totaalplaatje compleet. Deze cd is af!

Tracklist
1. Global Ruin
2. Corpse Collector