• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

October Falls - The Streams Of The End
Jaar van release: 2007
Label: Debemur Morti Productions
October Falls - The Streams Of The End
Eigenlijk had ik deze review al een stuk eerder willen schrijven, maar aangezien The Streams Of The End zich perfect leent voor een donkere winterdag is het er nu pas van gekomen. October Falls is het project van ene M. Lehto, die voor dit mini album op drums en bass werd bijgestaan door twee sessiemuzikanten. Eerder maakte Lehto al twee mini albums en een cd met de titel Marras.

The Streams Of The End telt vier nummers en wordt omschreven als black/folk metal. De folk elementen zijn terug te vinden in het gebruik van een akoestische gitaar en fluit. Verder maakt October Falls een melancholische vorm van black metal, die traag voortkabbelt en zoals eerder gezegd dus kan rekenen op een vleugje folk. De muziek roept (net als het artwork) een ijzige wintersfeer op met een sprankje hoop en warmte. Het klinkt alles behalve slecht, maar wel lijken de drie eerste nummers verdacht veel op elkaar. Hierdoor wordt The Streams Of The End naar mijn idee een ontzettend langdradig geheel. Alleen het laatste nummer en tevens het titelnummer springt er echt uit: dit is een akoestisch nummer, zonder zang, waarbij de gitaar mooi begeleidt wordt door een fluit. Dit is muziek zoals ik graag hoor!

Mijn tip voor de Finse heren van October Falls is dan ook om zich weer meer te gaan richten op de folk kant van de muziek. Met het nummer The Streams Of The End laten zij zien dat zij hier goed mee overweg kunnen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het nieuwe mini album Sarastus, dat net als de twee eerdere mini albums een akoestisch geheel zal zijn. Laat de winter nu maar komen!

1. Shores Of Fire
2. White Northern Souls
3. Funeral Pyres