October Falls - The Plague Of A Coming Age
Jaar van release: 2013
Label: Debemur Morti Productions
Het Finse October Falls heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van een akoestische folkband tot een wat stevigere darkmetalband waarin melancholische death en druilerige doom hand in hand gaan. Inmiddels heeft de band vorig jaar met The Plague Of A Coming Age zijn vierde album afgeleverd. Hoewel October Falls niet heeft stilgestaan, is de nadruk op sfeer en melancholie gebleven (iets dat de prachtige albumhoes ook al direct duidelijk maakt). Het resultaat is dan ook een zeer stemmig werkstuk dat, zoals ook wel verwacht mag worden van een Finse groep, met veel muzikale finesse en klasse gebracht wordt.

The Plague Of A Coming Age is een album dat het best gedijt in bepaalde jaargetijden. Zo is het een ideale plaat om te beluisteren tijdens gure, onstuimige, donkere dagen. Het zijn dat soort momenten waarop de muziek van October Falls, die het midden houdt tussen Agalloch, Opeth en (een vleugje) Insomnium, het best tot zijn recht komt. Maar ook tijdens deze zonnige voorjaarsdagen is het absoluut geen straf om naar dit album te luisteren. Vooral in instrumentaal opzicht zit het wel snor. Zo bogen kwaliteitssongs als Bloodlines en The Verge Of Oblivion op traag en plechtig gitaarwerk, vergezeld van een sporadische, effectieve versnelling.

October Falls heeft sowieso een neusje voor fraai gedrapeerde melancholische melodielijnen, want bijna ieder nummer bevat er wel een handvol van. Het gitaarwerk is dan ook het sterkste punt aan dit album en niet toevalligerwijs zijn op dit punt de raakvlakken met een band als Insomnium het duidelijkst aanwezig. Een duidelijk euvel van The Plague Of A Coming Age is echter de nogal futloze zang van Mikko Lehto. Zijn stemgeluid houdt het midden tussen grunt, scream en een soort gefluister, maar schiet eigenlijk voor al deze stijlen tekort. Daarmee doet hij eigenlijk afbreuk aan de kwaliteit van het songmateriaal.

Slechts op enkele momenten (het titelnummer, Boiling Heart Of The North) laat Lehto kort een andere kant van zichzelf horen door middel van enkele cleane zangpartijen, die weliswaar nog steeds niet briljant te noemen zijn, maar wel een stuk minder gekunsteld overkomen en daardoor beter bij de muziek passen. Gelukkig is de zang echter niet dermate prominent vertegenwoordigd dat er niet meer te genieten valt van het instrumentale moois dat October Falls ons op dit album voorschotelt. Uiteindelijk is The Plague Of A Coming Age dan ook een sfeervol album waarin vooral tijdens de instrumentale passages geschitterd wordt.

1. At The Edge Of An Empty Horizon
2. Bloodlines
3. The Verge Of Oblivion