01-10-2020

Goatreign - Goatreign
Jaar van release: 2007
Label: Eigen beheer
Goatreign - Goatreign
Mike Hickey is iemand waar veel gitaristen ongetwijfeld heel jaloers op zijn. Wie kan immers zeggen dat hij met Venom, Cathedral, Cronos én Carcass heeft gespeeld? Het is dus aannemelijk dat de Amerikaan met zijn zessnarige instrument overweg kan. En dat blijkt ook wel op de debuut EP van Hickey’s jongste project Goatreign.

Naast de gitaarpartijen neemt Hickey ook de zang en bas voor zijn rekening. Voor het drumwerk riep hij de hulp in van Shawn Progen. Van zijn voormalige bands heeft Goatreign nog de meeste raakvlakken met Cathedral en Cronos. Goatreign maakt namelijk heavy metal/hardrock met een flinke doom-injectie, waardoor op sommige momenten ook vergelijkingen met Black Sabbath te maken zijn.

Hickey neemt zoals eerder vermeld ook de zangtaken op zich, echter houd ik hier gemengde gevoelens aan over. Enerzijds past zijn zware, rauwe stem goed bij de soms zeer trage muziek, anderzijds is Hickey geen topzanger en verveelt zijn monotone zang snel. Vanzelfsprekend strooit de beste man ook met de nodige gitaarsolo’s en dat blijkt uiteindelijk toch zijn grootste kwaliteit te zijn.

Naast de zes reguliere nummers vinden we op Goatreign ook vijf demosongs terug. Deze dienen puur ter opvulling, want vier van deze nummers staan in betere uitvoering op de tot 300 exemplaren gelimiteerde EP en het afsluitende Tool Town Grinder is een vijftien seconden durende riff aangevuld met gebrul. Zoals je van demoversies zou verwachten is het geluid zwak.Concluderend heeft Hickey een aardige eerste stap gezet met dit project en ik verwacht in de toekomst zeker meer van Goatreign te horen.

1. Hell In A Handbasket
2. Boot To The Head
3. Empty Hollow