21-11-2019

Ion Dissonance - Minus The Herd
Jaar van release: 2007
Label: Century Media Records
Ion Dissonance - Minus The Herd
In 2003 kwam het Canadese Ion Dissonance als relatieve donderslag bij heldere hemel met hun debuutalbum Breathing Is Irrelevant op de proppen. Een album dat een waar bombardement van schizofrene en chaotische metal op de argeloze luisteraar afvuurde en naar mijn bescheiden mening nog steeds een van de betere albums in het zogenaamde mathcore genre is. Het opvolgende album genaamd Solace is op de een of andere manier compleet langs me heen gegaan en ik heb dus ook geen flauw idee hoe dat album zich verhoudt tot het debuut of dit nieuwe album getiteld Minus The Herd.

Minus The Herd is het eerste album met nieuwe zanger Kevin McCaughey die met zijn stem iets meer in de hardcore hoek zit in vergelijking met de vorige zanger. Het eerste dat, naast de moddervette productie van Zeuss (o.a. Hatebreed, Madball), opvalt aan dit album is dat Ion Dissonance op Minus The Herd geen 347 riffs en tempowisselingen meer in een nummer probeert te proppen maar ditmaal een wat meer groovende Meshuggah-achtige aanpak heeft. Dit betekent niet dat Ion Dissonance de 'math' die hun core zo kenmerkte aan de kant heeft geschoven want nog steeds zit de muziek vol met breaks en complexiteiten. Echter wordt dit op een wat lager tempo en op meer gestroomlijnde wijze gebracht. Af en toe krijgt de muziek daardoor zelfs een behoorlijk ‘doomy’ sfeertje.

Minus The Herd is al met al een prima album geworden, al zullen sommige mensen het jammer vinden dat de waanzinnige gekte van het debuutalbum verdwenen is. Het enige kritiekpuntje dat ik kan verzinnen is dat dit album weinig songs heeft die er echt bovenuit steken. Maar dat is maar een klein smetje op verder een prima plaat.

1. The Surge
2. Through Evidence
3. Kneel