08-12-2019

Thunderstone - Evolution 4.0
Jaar van release: 2007
Thunderstone - Evolution 4.0
Het Finse Thunderstone heeft in het thuisland dus meegedaan aan de voorrondes van het Songfestival. Want wat Lordi kan, dat kan Thunderstone natuurlijk ook. Dit keer geen apepakjes, maar gewoon echte muzikanten die echt werk maken van de nummers zelf. Ze deden mee met de nummers Forevermore en Face In The Mirror. Daar is de band mooi toch maar tweede mee geworden! Geen metal voor Finland dit jaar, dus het Eurovisie Songfestival 2007 wordt gewoon weer een aflevering dat voor 100 % gevuld zal zijn met troep.

Maar is Thunderstone dan commercieel geworden of zo? Nee, integendeel! Ze hebben met Evolution 4.0 hun beste album tot nu toe gemaakt. De nummers van het Songfestival zijn zeker catchy te noemen, maar dat is vooral te wijten aan de meezingbare refreinen die perfect uitgewerkt zijn. Verder zijn ze lekker heavy, melodieus... gewoon wat je kan verwachten van melodieuze power metal. Alleen is Thunderstone als studio-band duidelijk gegroeid, want Evolution 4.0 is gewoon af! De band is duidelijk ver verwijderd van de Stratovarius-invloeden van de eerste cd's. Thunderstone is volwassen geworden.

Gezegend met een kristalheldere productie is de nieuwe cd een waar avontuur geworden. Veel spannende composities met de nodige afwisseling in tempo en interessante gitaarpartijen. Het is een moderne plaat geworden met stevige nummers als Roots Of Anger en The Source. Toch is het lange Down With Me het mooiste nummer geworden, een ode aan de klassieke hardrock van Rainbow en Deep Purple.

De deelname aan het Songfestival was duidelijk een dikke promotiestunt. Daardoor zal Thunderstone wel de zoveelste metalband zijn die nummer één gaat worden in de hitlijsten van Finland. Met zo'n vette plaat als Evolution 4.0 is dat helemaal geen schande. De Nederlanders kunnen daarom ook zonder problemen tot aanschaf over gaan.

1. Evolution 4.0
2. Forevermore
3. Roots Of Anger