21-11-2019

Dream Evil - United
Jaar van release: 2006
Label: Century Media Records
Dream Evil - United
De rare humor van Dream Evil komt ook weer op het vierde album United naar voren. Zo heeft de band besloten om een cover op te nemen van de Griekse artiest Helena Paparizou. Misschien een onbekende, maar met My Number One was ze de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2005. En Dream Evil maakt er dus een metalversie van. Erg geslaagd, maar dessalnietemin een vreemde keuze. Ook erg apart is het nummer met de naam Doomlord, dat echter doorspekt is met vogelgezang! Hoe kom je erop. En een nummer als Fire! Battle! In Metal! nodigt eigenlijk ook uit tot de nodig lachwekkende momenten. Maar net als bij de metal-anthems in het verleden (vooral The Book Of Heavy Metal), ga je je afvragen of het nou echt grappig is bedoeld.

Ik denk dat Dream Evil het aan de luisteraar zelf zal laten of ze moeten lachen of niet. En uiteindelijk is Fire! Battle! In Metal een verdomd aanstekelijk nummer geworden met een heerlijk meezingbaar refrein. Een goede voorbode van de rest van de cd, want zo zit elk nummer weer in elkaar. De band doet ook dit keer geen enkele moeite om enigzins origineel over te komen. United is weer een erg gelikte heavy metal-cd geworden, waar de nodige truiheid van af spat. Dankzij de simpelheid van de nummers in combinatie met het sublieme vette gitaargeluid, is de verslavingsfactor erg hoog. Zanger Niklas Isfeldt is in topvorm, met een aantal ijzingwekkende uithalen zoals in Back From The Dead.

Er valt werkelijk waar niks aan te merken op de nieuwe Dream Evil. Maar de band heeft dan ook producer Fredrik Nodström in zijn gelederen en in principe kan hij net zo lang werken aan de songs totdat ze perfect klinken. En misschien is dat een beetje een oneerlijke situatie tegenover andere hardwerkende metalbands. Nou ja, pech gehad dan. Dream Evil is na vier albums hierdoor uigegroeid tot een band waarvan je weet dat je hoge kwaliteit kan verwachten.

1. Fire! Battle! In Metal!
2. United
3. Blind Evil