Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Dream Evil - United
Jaar van release: 2006
Label: Century Media Records
Dream Evil - United
De rare humor van Dream Evil komt ook weer op het vierde album United naar voren. Zo heeft de band besloten om een cover op te nemen van de Griekse artiest Helena Paparizou. Misschien een onbekende, maar met My Number One was ze de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2005. En Dream Evil maakt er dus een metalversie van. Erg geslaagd, maar dessalnietemin een vreemde keuze. Ook erg apart is het nummer met de naam Doomlord, dat echter doorspekt is met vogelgezang! Hoe kom je erop. En een nummer als Fire! Battle! In Metal! nodigt eigenlijk ook uit tot de nodig lachwekkende momenten. Maar net als bij de metal-anthems in het verleden (vooral The Book Of Heavy Metal), ga je je afvragen of het nou echt grappig is bedoeld.

Ik denk dat Dream Evil het aan de luisteraar zelf zal laten of ze moeten lachen of niet. En uiteindelijk is Fire! Battle! In Metal een verdomd aanstekelijk nummer geworden met een heerlijk meezingbaar refrein. Een goede voorbode van de rest van de cd, want zo zit elk nummer weer in elkaar. De band doet ook dit keer geen enkele moeite om enigzins origineel over te komen. United is weer een erg gelikte heavy metal-cd geworden, waar de nodige truiheid van af spat. Dankzij de simpelheid van de nummers in combinatie met het sublieme vette gitaargeluid, is de verslavingsfactor erg hoog. Zanger Niklas Isfeldt is in topvorm, met een aantal ijzingwekkende uithalen zoals in Back From The Dead.

Er valt werkelijk waar niks aan te merken op de nieuwe Dream Evil. Maar de band heeft dan ook producer Fredrik Nodström in zijn gelederen en in principe kan hij net zo lang werken aan de songs totdat ze perfect klinken. En misschien is dat een beetje een oneerlijke situatie tegenover andere hardwerkende metalbands. Nou ja, pech gehad dan. Dream Evil is na vier albums hierdoor uigegroeid tot een band waarvan je weet dat je hoge kwaliteit kan verwachten.

1. Fire! Battle! In Metal!
2. United
3. Blind Evil