• Grima, Ultar en Bloody Tyrant
  • Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

.calibre - Kill The Logo
Jaar van release: 2002
Hier in Belgi kon je de laatste maanden TMF niet meer opzetten of je zag ze wel: de videoclips van "calibre" en "karma" van ons vaderlandse .calibre, zeg maar face down in een andere verpakking. De twee uitstekende singles smaakten naar meer en het was dan ook wachten geblazen op de release van de full cd. Een wachten dat uiteindelijk beloond zou worden.

Vanaf vorige week zaterdag is "Kill the Logo" dus te verkrijgen en de mensen die, net als ik, tot de aanschaf zijn overgegaan, krijgen voor hun zuurverdiende euro's een zeer diverse, maar vooral goede cd. Let wel, mensen die gewoon de volgende cd van Face Down verwachten, komen bedrogen uit. .calibre is veel meer dan hardcore. .calibre produceert een portie zeer intense rock met hardcore en nu-metal invloeden. Een nummer als "the frontline" laat zelfs een onversneden AC/DC riff horen, terwijl de reeds eerder genoemde single "karma" je zeker aan Rage Against The Machine zal doen denken. De nummers beuken over het algemeen stevig door, maar kennen toch hun nodige rustpunten, wat de afwisseling en de kwaliteit alleen maar ten goede komt. Ook is de band niet vies van enkele catchy riffs. Luister maar naar "dialogue", "antidote" en "complex" en je zult zien dat je uren nadien nog altijd met dat ene riffje in je kop zit.

Tekstueel en vocaal blijft .calibre ook niet uitsluitend in de hardcore hangen. Nee, Daniel Mies bewijst dat hij wel degelijk kan zingen en past zijn stem aan de muziek aan. De man heeft een vrij eigenzinnige en niet zo alledaagse krijsstem die niet door iedereen gesmaakt zal worden, maar men moet toegeven dat ze de perfecte afwerking is bij .calibre's muziek. Muziek die trouwens doordrenkt is met een boodschap. Het cd-rom gedeelte geeft uitgebreide uitleg over de concepten en lyrics van de band. Ook als je hier totaal geen boodschap aan hebt blijft het interessant om dit toch eens even door te lezen. .calibre heeft wat te vertellen maar dringt niets op. Iets waar menig andere hardcoreband nog wat van kan leren!

Reviewer: Loki
Toegevoegd: 3 mei 2002

Meer .calibre: