26-11-2020

Frontside - Twilight Of The Gods: A First Step To The Mental Revolution
Jaar van release: 2006
Label: Dockyard 1
Twee jaar geleden werden we opgeschrikt door het brute Forgive Us Our Sins van Frontside. Op zeer creatieve wijze werden verschillende soorten extreme metal, grindcore en hardcore gemixt en werd een experiment absoluut niet geschuwd. De sympathieke en zeer gedreven Polen maken Poolstalige albums die pas twee jaar later aan de rest van Europa worden gepresenteerd in een nieuw opgenomen Engelstalige versie. Zo is dit Twilight Of The Gods: A First Step To The Mental Revolution een nieuwe versie van Zmierzch Bógow: pierwszy krok do mentalnej rewolucji uit 2004.

De experimenteerzucht van Forgive Us Our Sins is op het nieuwe opus verdwenen en dat is op zich jammer. De nieuwe stijl is vooral gebaseerd op New Wave Of American Metal (Most Precious Blood en Bleeding Through), neothrash (The Haunted) en Zweedse deathmetal (Paganizer). Het voordeel van deze duidelijkere koers is wel dat de band veel meer coherent en verkoopbaar klinkt. Het woordje ‘commercieel’ nemen we zeker niet in de mond, want Frontside blijft een gruwelijke brute band die hun vijf minuten durende composities vol proppen met interessante passages.

Zanger Auman klinkt als een agressieve rabiëshond, gitaristen Daron en Demon stuwen de meest opgefokte riffs uit hun instrumentarium maar weten ook stiekem heavy metal loopjes te integreren en drummer Toma mishandelt zijn drumstel met virtuositeit. En Metalfan is niet het enige front dat gek loopt van Frontside, want ook landgenoten van Behemoth, Vader en Decaptitated roemen dit kwintet voor hun vakmanschap, brute sound en superstrakke optredens. Luister het dus maar eens op een dood moment.

1. Apocalypse Continues
2. Burden Of Hell
3. Messiah Syndrome