25-11-2020

Leatherwolf - World Asylum
Jaar van release: 2006
Label: Massacre Records
Leatherwolf - World Asylum
Leatherwolf is eindelijk eens echt terug. In 1999 kwamen ze na 10 jaar afwezigheid nog met de live-cd Wide Open op de proppen. Daar nemen wij heavy metal-freaks geen genoegen mee natuurlijk. Na massale protesten en demonstraties in thuisland de Verenigde Staten is het de band eindelijk doorgedrongen dat er nieuw plaatwerk werd verwacht. Dat het niet meer de originele band is, daar nemen we dan maar genoegen mee. Uiteindelijk zijn het de gitaristen Geoff Gayer & Carey Howe en drummer Dean Roberts die zijn overgebleven en klassiekers als Leatherwolf(1984) en Leatherwolf(1987) hebben ingespeeld.

Qua zangers heeft Leatherwolf altijd al een probleem gehad ze bij de band te houden. Dus dat ze met Wade Black (Seven Witches, Crimson Glory) een nieuwe hebben, is niet zo erg (integendeel, geweldige zanger!). Alleen konden de oude zangers ook nog een flink potje gitaar spelen en dat kan Wade dan weer niet. De typische "triple axe guitar-attack" waar de band vooral bekend door is geworden, lijkt dus aangetast. Maar op de nieuwe cd World Asylum is daar niks van te merken. De muziek zit vol met driedubbele gitaarlijnen waar Iron Maiden nog een puntje aan kan zuigen. Het lijkt me duidelijk dat er live zeker nog een derde gitarist zal komen opdraven.

Er wordt over het hele album gretig gestrooid met gitaarsolo's. Zodra Wade zijn bek houdt, grijpen de gitaristen vliegensvlug hun kans om er weer met flitsende melodielijnen en solo's aan te komen. Het verbaast me nog dat het geheel dan nog zo fris kan klinken. Het plaatje bevat gewoon tien vette US power metal-tracks, op hoog tempo gespeeld, die het beluisteren meer dan waard zijn. Ik raad iedereen aan eens het geniale Behind The Gun aan te horen.

1. I Am The Law
2. King Of The Ward
3. Behind The Gun