• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Randy Piper's Animal - Violent New Breed
Jaar van release: 2006
Label: Cargo Records
Bij heavy metal liefhebbers doet de naam Randy Piper misschien een belletje rinkelen. Begin jaren 80 richte hij samen met Blackie Lawless W.A.S.P. op, en speelde op de eerste twee albums van die band. Wat hij daarna gedaan heeft is mij onbekend, maar als de advertenties voor Violent New Breed kloppen dan was W.A.S.P. z'n enige vorige band, en zou het betekenen dat Randy Piper's Animal z'n eerste band in twintig jaar is...

In twintig jaar is dhr. Piper in ieder geval weinig van smaak veranderd. "This is the album W.A.S.P. should have released after their legendary debut", meldt de biografie die bij m'n cd geleverd is. Of dat zo is valt te betwijfelen, maar het album ligt wel in het verlengde van de eerste W.A.S.P. albums. Smerige old-school heavy metal, met bijbehorende puberale teksten over seks en relaties. Dat de bandnaam ook schaamteloos gejat is van een van de bekendste W.A.S.P. nummers maakt de link nog iets duidelijker, en dat diverse refreinen erg bekend klinken zorgen er voor dat het album ook geen eigen smoel heeft.

Waarin verschilt dit album dan eigenlijk van de oude W.A.S.P. albums? De productie is een stuk beter, en de zang is ook iets beter. Piper heeft in Rich Lewis een zanger gevonden die wel wat lijkt op de Blackie Lawless van vroeger, maar wel wat gesmeerder klinkt. Dat het album zo op de oude W.A.S.P. albums lijkt is ook gelijk het zwaktepunt. De nummers zijn wel degelijk, maar ook te simpel. Violent New Breed is een vermakelijk album, en zeker aan te raden voor iedereen die nog regelmatig I wanna be somebody staat mee te schreeuwen, maar het is geen hoogvlieger.

1. Violent New Breed
2. Morning After
3. Hey You