21-10-2020

Pure Inc. - A New Day's Dawn
Jaar van release: 2006
Label: AFM Records
Pure Inc. - A New Day's Dawn
'A New Day's Dawn' is de derde release van deze Zwitserse rockers, maar pas de tweede die buiten hun thuisland verschijnt. Na de release van de vorige cd heeft de band niet op hun luie reet gezeten. Ok, in de tourbus misschien wel, want Pure Inc. heeft twee keer door Europa gereisd. De eerste keer met de Michael Schenker Group en daarna nog eens met Circle II Circle & Masterplan. De nederlandse metalfan heeft dus een paar keer de kans gekregen om kennis te maken. Toch leeft de band nog totaal niet in Europa en moeten ze het vooral doen met het succes dat ze in Zwitserland hebben. Misschien dat 'A New Day's Dawn' daar verandering in gaat brengen.

Muzikaal gaan ze gewoon door waar ze met de vorige cd zijn opgehouden. Degelijke hardrock die vergelijkbaar is met Creed en Nickelback met dezelfde hitpotentie. Maar nog steeds klinkt het allemaal net wat ruiger en vooral meer gepassioneerd. De gitaren knallen oorverdovend uit de speakers en af en toe krijgen we een leuke solo te horen. Niet teveel, want ze moeten immers nog wel op de radio te krijgen zijn. Ik krijg in ieder geval wel de indruk dat de band zich inhoud puur om airplay te krijgen. Vooral de drums vragen om een wildere aanpak zoals Black Sabbath's Bill Ward dat zo mooi kan doen.

Maar kwaliteit wordt er geleverd, daar kan ik niet omheen. Ze weten pakkende songs met goede refreinen te schrijven. En de spelvreugde is aanwezig. Maar als ik ga vergelijken met de vorige cd, dan moet ik concluderen dat er weinig tot geen verrassingen zijn. Maar ze hadden toen al een plaat uitgebracht dat tot in de puntjes verzorgd was. Dus de conclusie is daarom dat Pure Inc. wederom een goede rockplaat heeft gemaakt. Maar alleen met een portie geluk zouden ze misschien door kunnen breken. Want ik zou niet weten waarom het anders nu opeens wel zou gaan lukken.

1. Saviour
2. Break Free
3. Blvd. Jam