14-08-2020

Annihilator - Schizo Deluxe
Jaar van release: 2005
Label: AFM Records
Annihilator - Schizo Deluxe
Bij elk nieuw Annihilator album moet je jezelf twee vragen stellen namelijk ‘wie speelt er deze keer mee met Jeff Waters?’ en ‘op welk album lijkt de nieuwe?’. Het antwoord anno 2005 is respectievelijk ‘zanger David Padden en drummer Tony Chappelle’ en ‘een mengeling van de melodie van ‘All For You’ en de straight to your face-attitude thrash van ‘Waking The Fury’.

Naar aloude traditie heeft Jeff het gehele album alleen geschreven en ook alle gitaar-en baspartijen heeft hij zelf opgenomen. En dat prachtig afgestemd gitaarwerk (ritmepartijen, avontuurlijke leads en vingervlugge solo’s) is weer de ruggengraat van ‘Schizo Deluxe’. Onze Canadese vriend wilde ook dat dit album ‘100 % Metal’ zou uitstralen en dat heeft als gevolg dat er geen ballades, intro’s of instrumentale nummers langskomen. Hij heeft ook veel minder cleane zanglijnen (waar veel ‘echte’ thrashfans op het vorige album van walgden) voor David Padden neergepend zodat iedereen die houdt van snelle en strakke melodieuze metal aan zijn trekken komt.

Het plezier spat van de spontane songs als ‘Drive’, ‘Plasma Zombies’ (coolheid ten top!) en ‘Invite It’ af. Een ander hoogtepunt is het niet meer uit je linkerhersenhelft te branden ‘Pride’. Het nieuwe materiaal haalt het wel niet bij de epische songs van ‘All For You’, het magnum opus ‘Carnaval Diablos’ of de twee eerste klassieke elpees, maar ik weet zeker dat iedereen die Annihilator een warm hart toedraagt niet teleurgesteld zal zijn. Op naar het twaalfde album!

1. Maximum Satan
2. Drive
3. Warbird