• Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Månegarm - Vredens Tid
Jaar van release: 2005
Label: Displeased Records
Månegarm - Vredens Tid
Na drie uiterst degelijke albums en een vorig jaar verschenen zoethoudertje in de vorm van ‘Vargessa – The Beginning‘(waarop de twee demo’s ‘Vargessa’ en ‘Ur nattvindar’ te vinden zijn), acht het Zweedse Månegarm de tijd rijp voor een nieuw album, dat de titel ‘Vredens Tid’ heeft meegekregen. Waar folk- en viking metalbands als Finntroll , Korpiklaani, Thyrfing en Moonsorrow inmiddels bijzonder populair zijn, lijkt het succes van deze Zweden iets minder groot, maar de albums die de band inmiddels heeft uitgebracht, zijn van een constante kwaliteit. ‘Vredens Tid’ vormt daar geen uitzondering op en zal dan ook op de verheugde steun van de vaste fanschare kunnen rekenen.

Na de nogal overbodige intro ‘Vid Hargen’ schiet Månegarm uitstekend uit de startblokken met het opzwepende ‘Sigrblot’, waarin een mooie rol is weggelegd voor de viool. Erg fijn vind ik de Engelse vertaling van de teksten in het boekje, waardoor ook niet-Zweden een idee krijgen waar de band over zingt. Naast ‘Sigrblot’ vallen met name de nummers ‘Skymningsresa’ en ‘Dödens strand’ door hun sterke combinatie van kracht en frivoliteit in positieve zin op. Hoewel deze band mij nooit zo heeft weten mee te zuigen in sfeer als bijvoorbeeld Thyrfing en Moonsorrow wel doen, valt er vrij weinig kritiek te leveren. Productioneel gezien klinkt het album prima verzorgd en met name de vioolpartijen weten iets extra’s toe te voegen aan de sound.

Mensen die de eerdere albums van Månegarm reeds in huis hebben, kunnen ook ‘Vredens Tid’ moeiteloos aanschaffen. Hoewel de band in feite niets nieuws laat horen, zitten de nummers kundig genoeg in elkaar om ook na meerdere luisterbeurten nog te boeien. Al met al dus gewoon een goed album, niet meer maar zeker ook niet minder. Complimenten overigens voor het schitterende artwork.

1. Vid Hargen (Intro)
2. Sigrblot
3. Skymningsresa (Twilight voyage)