Biohazard - Means To An End
Jaar van release: 2005
Label: SPV / Steamhammer Records
Biohazard - Means To An End
Vroeger, toen MTV nog muziek uitzond, was het wekelijks genieten van Headbanger's Ball, met Vanessa Warwick. Toen had je tenminste nog echte muziek, redelijke interviews, en zowaar ook wel eens live concerten op MTV. In dat programma maakte ik voor het eerst kennis met Biohazard. Om precies te zijn was dat via het nummer Punishment, van hun toen net uitgebrachte album Urban Discipline.

Inmiddels is het zo'n 13 jaar verder, en heeft de band de toppen en dalen van het muzieklandschap gezien. Toppen met het eerdergenoemde album, het daarop volgende State Of The World Address, en optredens tijdens de hoogtijdagen van Dynamo Open Air. Daarop volgden de dalen, waarin de band meer ging experimenteren (Mata Leao), om vervolgens weer meer hardcore geörienteerde albums te produceren. Ondanks de altijd goed bezochte live shows (want live staat Biohazard altijd wel garant voor een feestje) vielen de verkoopcijfers van de albums tegen. Het was niet zozeer dat de albums slecht waren, maar ze waren gewoon minder goed dan hun eerste drie.

Met Means To An End gaat de band terug naar het geluid van hun eerste albums. De band bewandelde de weg uit het dal welliswaar al, maar met dit album zijn ze echt weer terug. De songs zijn pakkend, agressief, en gewoon goed. De zang wordt als vanouds weer goed gewisseld tussen bassist Evan Seinfeld (tegenwoordig ook bekend als porno acteur en uit de tv-serie Oz) en gitarist Billy Graziadei, en ze klinken gemener dan ooit. Nieuwe gitarist Scott Roberts legt samen met Billy wat heerlijke riffs neer, en drummer Danny Schuler mept er op los alsof z'n leven er van af hangt. Nummers als Filled With Hate en Devotion (wat je qua thema zeker kan zien als een opvolger van de klassieker Down For Life) konden zo op State Of The World Address staan, zo klinken ze! Het is niet te geloven. Vanaf het begin van My Life, My Way (een redelijk cliché luchtalarm) zit het kippenvel op m'n armen. Wat een album!

Het vuur lijkt dus weer te branden in de ogen van Evan, Billy en Danny. Spijtig genoeg heeft de band bekend gemaakt dat dit het laatste album van ze is. Billy gaat door met z'n nieuwe band Suicide City, Evan stort zich op z'n filmcarriëre, en wat Danny gaat doen is mij niet bekend. Hopelijk veranderen ze van gedachten, en gaan ze door met Biohazard, met meer van deze geweldige platen.

1. My Life, My Way
2. The Fire Burns Inside
3. Killing To Be Free