• Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

High On Fire - Blessed Black Wings
Jaar van release: 2005
Label: Relapse Records
High On Fire - Blessed Black Wings
Ha! De nieuwe High On Fire rockt als een tiet. Een tiet met dikke baard en vunzige tatoeages, die je een knal verkoopt als je hem bij de tepel grijpt.

Maar dit is niet zomaar een nieuw album van het robuuste trio. De kans is groot dat je, als liefhebber van High On Fire, de vergelijking met Motörhead en Slayer al herhaaldelijk tegengekomen bent. Ik wist er in ieder geval van, voordat ik de kans kreeg Blessed Black Wings zelf te luisteren. Als dan albumopener Devilution klinkt als, jawel, een doordachte jamsessie van Lemmy en Kerry King, vrees ik in een waas van verstandsverbijstering even dat het traditionele robuuste mammoetgeluid waar High On Fire al enkele jaren zijn beruchte reputatie aan ontleend, min of meer tot het verleden behoort. Niets is echter minder waar. Hoe héb ik het in m’n hoofd kunnen halen?

Want de volgende twee tracks The Face of Oblivion en Brother in the Wind presenteren zich als typische High On Fire mokerslagen, waarna het album zich ontluikt als een plaat die de karakteristieke stijl en flair die de band tot één van de meest geliefde namen in het genre maakte, op vlekkeloze wijze in verzoening brengt met de onweerstaanbare drang om vooruit te kijken en nieuwe dingen te proberen.
Blessed Black Wings is in zijn geheel wat sneller en energieker dan wat we van High On Fire gewend zijn, af en toe beelden oproepend van een opgevoerde bulldozer die met veertig kilometer per uur een stadsblok met de grond gelijk maakt. En dan gaf de vervanging van bassist George Rice door ex-Melvins en Earth snarenplukker Joe Preston nog wel te denken dat de band juist tráger werd. De ironie spat ervan af.

De productie is deze keer van de hand van niemand minder dan Steve Albini (oa Nirvana’s In Utero en Surfer Rosa van The Pixies), die High On Fire’s machtige sound meer recht doet dan bij het vorige album Surrounded By Thieves het geval was. Samen met het uitstekende songmateriaal levert dat een geraffineerd album op waarmee het trio zichzelf overtreft. Ik betwijfel dat er dit jaar nog platen uitkomen die meer puur metal klinken dan High On Fire’s nieuwe opus. Voor liefhebbers van zware herrie begint het jaar erg goed.

1. Devilution
2. The Face of Oblivion
3. Brother in the Wind