• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Karl Sanders - Saurian Meditation
Jaar van release: 2004
Label: Relapse Records
Karl Sanders - Saurian Meditation
Nile. Voor sommigen onbegrijpelijke monotone herrie, voor anderen een fraaie symbiose van brute death metal en Egyptische thema's. Zelf behoor ik tot de laatste groep, maar eerlijk gezegd vormen de vele intro's en samples wat mij betreft het leukste aspect van de sound van de Amerikaanse band. Dat gitarist en schrijver Karl Sanders z'n Egyptische ei niet volledig kwijt kon in Nile, blijkt wel uit z'n eerste solo-album Saurian Meditation. Geen zware gitaren, monsterlijke grunts of hakkende blastbeats; Sanders' eigen wereld bestaat slechts uit massieve piramides, stoffige tempels en wispelturige goden.

Als kleurrijke mengelmoes van bezwerende melodieën, rustgevende ambience en ritualistische ritmes is Saurian Meditation een geslaagd album. Gedurende het kleine uur dat deze reis door de spirituele wereld van de oude Egyptenaren beslaat, vermaakt Sanders de reiziger met een aantrekkelijke concoctie van duistere vocalen en exotische instrumenten. Het is jammer dat er zo weinig informatie te vinden valt over de gebruikte instrumenten en de muzikanten die hun medewerking verleend hebben aan het album (wellicht dat het vermeld staat in het cd-boekje), maar het voornaamste instrument dat gebruikt wordt (naast de 'doodgewone' akoestische gitaar) is geloof ik een Turkse saz. Ook brengt men een verscheidenheid aan oosterse percussie-klanken ten gehore.

Ondanks dat de meeste nummers een ritualistisch en/of ambient karakter hebben, is het materiaal niet zo eenzijdig als het beperkte referentiekader doet vermoeden. Awaiting the Vultures is bijvoorbeeld een licht dronend nummer met een verleidelijke, mysterieuze ondertoon, terwijl Of the Sleep of Ishtar meer weg heeft van een onderdanige hymne. En waar Sanders het in Contemplations of the Endless Abyss volledig over de ambient boeg gooit, wordt Whence No Traveler Returns getypeerd door schitterend prominent snaarspel. In The Elder God Shrine komt het soundtrack-aspect tot uiting en duikt ook de koorzang op die in enkele nummers van Nile te horen zijn.

Over het gebruik van elektrische gitaar in een aantal tracks ben ik minder te spreken. Het doet de zorgvuldig opgebouwde traditionele sfeer teniet, en het is nou juist de sfeer waar Saurian Meditation het van moet hebben. Gelukkig blijft dit beperkt tot een heel klein deel van het album, en is de rest piekfijn in orde.

Onder het feit dat deze zogenaamde Egyptische muziek door een Amerikaan geschreven is kom je simpelweg niet uit, maar uiteindelijk maakt dit net zo weinig uit als de vele historische fouten in een vermakelijk Hollywood-blockbuster als "The Mummy". Wellicht zal Saurian Meditation voor sommige luisteraars als een opstapje naar authentieke Egyptische en Arabische folk fungeren.

1. Awaiting the Vultures
2. Of the Sleep of Ishtar
3. Luring the Doom Serpent