• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Devourment - 1.3.8
Jaar van release: 2004
Label: Displeased Records
Devourment - 1.3.8
De grenzen van het begrip “bruut” zijn de afgelopen jaren behoorlijk opgerekt. Toen het debuut van Napalm Death uitkwam vond men dat bruut. Cannibal Corpse’ Butchered At Birth gaf nieuwe elan aan “bruut”. Suffocation deed dat op Effigy Of The Forgotten vervolgens nog eens dunnetjes over, en anno 2004 zitten we met de “brute Death Metal”-stroming die het woord in de genrenaam heeft staan.

Er is in mijn ogen echter één band die patent heeft op het woord “bruut”, en die band is Devourment. Opgericht in 1995 en beïnvloed door onder andere bovengenoemde namen besloot men de meest extreme Death Metal te maken die er op dat moment kon zijn. Door allerlei interne problemen schopte de band het echter nooit verder dan een stel demo’s en één volledige cd. De laatste twee zijn nu, samen met een gloednieuw nummer, door Displeased gebundeld op 1.3.8 (een verwijzing naar het aantal tracks per opname). Dat betekent bij elkaar bijna 50 minuten van de meest brute grafherrie die ooit op cd is opgenomen.

De Death Metal van Devourment is over het algemeen midtempo en superzwaar, afgewisseld met wat supersnelle blastbeats. Dit geheel wordt volgebulderd door afwisselend Wayne Knupp en Ruben Rosas, die beiden een putgrunt hebben waar zelfs de everzwijnen van de Veluwe nog niet aan kunnen tippen. Van het heropgenomen materiaal gaat mijn voorkeur uit naar Molesting The Decapitated, de cd die de band in 1999 uitbracht. De band is het kennelijk met mij eens, want het nieuwe nummer, Baby Killer, ligt helemaal in de lijn van dat album, maar dan nog een tikje heftiger en gestoorder. Ik heb begrepen dat de band momenteel op zijn gat ligt en dat men aan het praten is over eventuele voortzetting, maar met een beetje geluk horen we nog wat van Devourment in de toekomst. Tot dan toe kun je je vermaken met 1.3.8. Leuk voer voor de mensen die Suffocation wel gezien hebben of ieder die wil weten waar Brodequin en Disgorge de mosterd vandaan halen.

1. Babykiller

Impaled Demo

2. Shroud Of Encryption