Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Xasthur - Telepathic With The Deceased
Jaar van release: 2004
Label: Moribund Records
Xasthur - Telepathic With The Deceased
Californië. Zon, zee, strand en surfen zijn waarschijnlijk bij de meeste mensen de eerste woorden die ter associatie opkomen. Toch blijkt het niet alleen maar rozengeur en maneschijn te zijn in dit zonovergoten gebied. Californië biedt namelijk ook in de vorm van Xasthur onderdak aan één van de meest nihilistische, duistere en ijskoude black metalbands die ik in lange tijd heb mogen aanhoren. Wie deze vierde full length van Xasthur (of het eerdere werk) hoort, zal zich waarschijnlijk net als mij niet kunnen voorstellen hoe zo’n brok ijskoude haat juist in dit gebied kan ontstaan.

Verwacht van de heer Malefic (het betreft hier een eenmansproject) dan ook geen harmonieuze melodieën. Xasthur is rauw, ondergeproduceerd en vrij ontoegankelijk, maar hierin ligt ook juist de kracht van de band. Wat Xasthur echter onderscheidt van de meeste soortgelijke rauwe black metalbands, is het feit dat onder de rauwe productie een enorme lading sfeer schuilgaat. Een uitstekend voorbeeld hierbij is het fantastische Abysmal Depths Are Flooded, dat begint met een snijdende gitaarriff vermengd met een bevreemdende en uitermate sfeervolle akoestische passage. Voeg daar nog eens de ijzige kreten van Malefic zelf aan toe en het moge duidelijk zijn dat we hier met een uitstekende, aparte band te doen hebben. Overige hoogtepunten zijn mijns inziens de deprimerende en meeslepende nummers May Your Void Become As Deep As My Hate en A Walk Beyond Utter Blackness.

Het begint erop te lijken dat de V.S. eindelijk iets gaan voorstellen op het gebied van black metal en hoewel Xasthur het eerste wapenfeit pas in 1999 afleverde, is deze band inmiddels uitgegroeid tot één van de toonaangevende underground black metalbands uit dit land. Overigens verschijnt deze maand al de opvolger van Telepathic With The Deceased (dat zelf net een paar maanden oud is), namelijk To Violate The Oblivious. Aan inspiratie geen gebrek dus voorlopig, maargoed, wat moet je ook anders als rechtgeaarde misantroop in een streek als Californië?

1. Entrance Into Nothingness
2. Slaughtered Useless Beings In A Nihilistic Dream
3. Abysmal Depths Are Flooded