• Rowland S. Howard (The Birthday Party)† - 65

• Maarten "Ploegbaas" Luysterburg (Brutus) - 2006

Corey Taylor - CMF2B...Or Not 2B
Jaar van release: 2024
Label: BMG

-

Als Corey Taylor niet bezig is met Slipknot, dan is hij wel bezig met één van zijn andere projecten. Voorheen was dit steevast Stone Sour, maar die band staat inmiddels al jaren op non-actief en heeft plaatsgemaakt voor zijn eigen solocarrière. Tot nu toe heeft Taylor onder zijn eigen naam twee matige platen afgeleverd. Het is een beetje vergelijkbaar met de laatste albums van Stone Sour, waarbij een aantal noemenswaardige nummers wordt aangevuld met inwisselbaar materiaal. Een andere overeenkomst is dat tussen de reguliere studio-platen altijd een bijzondere release volgt. Denk dan aan een live-registratie, covers of overgebleven materiaal. Op tussendoortje CMF2B...Or Not 2B komt het ditmaal allemaal voorbij.

Het solo-materiaal van Taylor is bedoeld als een muzikale uitlaatklep, waarbij de zanger voornamelijk de lol in het muziek maken zoekt. Verwacht dus ook niet de duistere thematiek van Slipknot of de serieuze songwriting van Stone Sour. Op een aantal uitzonderingen na is het allemaal veel luchtiger. Dit kan ook de reden zijn waarom het materiaal minder aanslaat, want ondanks dat Taylor een uiterst begenadigd zanger is, overtuigt hij het meest als hij echt wat mee te delen heeft.

Op CMF2B...Or Not 2B is dat niet echt het geval. Het schijfje bevat voornamelijk covers, aangevuld met een live-registratie, overgebleven materiaal en een overbodige symfonische heropname van Bother. De covers zijn allemaal degelijk uitgevoerd, maar voegen niets toe aan het origineel. Ook weet Taylor zijn vocale stempel er niet op te drukken. Dat is jammer en daar had meer ingezeten. Ook de leftovers van CMFT2 (2023) geven niet meteen een reden om over te gaan tot aanschaf. Manifesto is dan nog een prettige en agressieve track, maar opener HSOAT is het lelijkste dat de man ooit heeft opgenomen. Ondanks dat deze track met een knipoog genomen moet worden, is de lol er na de eerste luisterbeurt meteen van af.

Waar Taylor de fans wel degelijk blij mee maakt, is de uitmuntende live-opname van de Slipknot-cover Snuff. De video-registratie is al jaren te vinden op internet en gelukkig is het nummer nu ook officieel op album uitgebracht. Hier komt alles naar voren wat de zanger tot een geweldenaar maakt. Van de manier waarop hij emotie kan overbrengen tot zijn uitmuntende zang.

Helaas is dit niet genoeg om te spreken van een release die echt iets toevoegt aan het oeuvre van Corey Taylor. De man heeft een fantastische carrière en behoort met recht tot de grootste metal-iconen van deze tijd. Desondanks ligt de tijd dat hij echt klassiek materiaal afleverde al een geruime poos achter hem. Op basis van wat Taylor onder zijn eigen naam uitbrengt, moet je de grootsheid daar ook niet zoeken en kun je beter de hoop op Slipknot vestigen. CMF2B...Or Not 2B is (net als de titel al doet vermoeden) niet diepzinnig, maar gewoon een luchtig tussendoortje.

1. HSOAT
2. Tank (Life Sex & Death-cover)
3. Not In The Mood To Live