• Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Leaves' Eyes - Myths Of Fate
Jaar van release: 2024
Label: AFM Records

-

Dit jaar is Leaves’ Eyes al weer eenentwintig jaar actief. Daarvan staat Elina Siirala er al ruim zeven achter de microfoon. De Finse zangeres heeft zich in die tijd flink ontwikkeld en de symfonische metalformatie een nieuw geluid bezorgd, dat inmiddels herkenbaar is. De albums met haar in de line-up verschillen namelijk niet heel veel van elkaar. Wijkt Myths Of Fate af van de geijkte formule?

De plaat is grofweg in twee soorten nummers te verdelen: catchy singles en epischere tracks (en dan is er ook nog de powerballad Goddess Of The Night). Het album trapt meteen zeer overtuigend af met Forged By Fire. Met name de theatrale zang van Siirala en het meeslepende refrein vallen in positieve zin op. Hammer Of Gods wisselt slim tussen filmische stukken en donkere, stevige passages, waarin grunter Alexander Krull en Siirala elkaar prima afwisselen. In Fear The Serpent keert de dramatiek in de zang terug en komt een zeldzame gitaarsolo voorbij. Afsluiter Sail With The Dead wijkt met zijn 7/8 maat af van de standaard vierkwartsmaat en is daarmee de meest progressieve track.

De epics worden afgewisseld met toegankelijkere nummers. Daaronder vallen het Nightwish-achtige Realm Of Dark Waves, het gothic Who Wants To Live Forever, de makkelijk mee te zingen stadionrocker In Eternity (vanwege het “who-ho-ho”) en Sons Of Trigalv, waarvan de titel als refrein iets te vaak terugkeert. De refreinen zijn de meest memorabele factor en keren in elk nummer meermaals terug.

Productioneel is er prima werk geleverd. Dat is helaas weleens anders geweest in het verleden, maar nu klinkt het als een klok. Het gitaarwerk is helderder dan voorheen en de verschillende instrumenten zijn op de juiste momenten uitgelicht. Zo komen de folky en filmische elementen op de voorgrond in de intro’s en tijdens de brug van een track. Uiteraard is de grootste ruimte in de mix gereserveerd voor het vocale duo. Dat tweetal vormt de voornaamste aantrekkingskracht, want de andere bandleden staan in dienst van het vocale duo. De orkestraties en folky elementen zorgen voor de broodnodige aankleding van de composities.

Heel veel hoogtepunten heeft Myths Of Fate eigenlijk niet, maar vanwege de afwisseling, prima productie, degelijke songs en enkele uitschieters is het wel een heel fijn album om naar te luisteren. De eenvoudiger opgezette nummers kun je al snel meezingen en de iets complexere tracks bieden diepgang. Leaves' Eyes vindt op dit album een uitstekende balans, zowel vocaal en instrumentaal als productioneel. Knap werk!

1. Forged By Fire
2. Realm Of Dark Waves
3. Who Wants To Live Forever