• Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Insurrection - Exiled To Earth
Jaar van release: 2023
Label: Tunnelgeur Records

-

Hoewel Insurrection al meer dan honderd optredens achter de rug heeft, is het aantal releases nog altijd op één hand te tellen. Na de ep Catatonic (2015) en de eerste full-length Circles Of Despair (2019) is de tweede ep Exiled To Earth namelijk pas het derde wapenfeit. We tellen de single Crimson Skies die voorafgaat aan de nieuwe ep dan trouwens niet mee. Met elke release zet de Friese melodeathformatie opnieuw stappen in de juiste richting. Trekken de heren die lijn door?

Ja, dat doen ze en wel op verschillende vlakken. Allereerst valt de productie in positieve zin op. Vanwege het cleane geluid zijn alle partijen goed te onderscheiden en ademt de muziek, waardoor het geheel prettig te consumeren is. Niet in de laatste plaats doordat de nummers goed in elkaar zitten. Zo bevat Hopeless World Below goed geplaatste tempowisselingen. Daarnaast zijn de inzet van een keyboard in elk nummer (met name in The End Of Honesty) en de orkestraties in de afsluitende compositie van toegevoegde waarde. Daardoor heeft de muziek een wat epischer tintje dan voorheen.

In de reviews van de eerste twee Insurrection-releases vormen de extreme vocalen een punt van kritiek en dat is ook nu het geval. De screams van Pieter Oevering, die regelmatig aan die van Tomas Lindberg van At The Gates herinneren, vormen nog altijd het minst sterke element, maar waar ze in het verleden nog wel eens storend aanwezig waren, is dat nu veel minder het geval. Dat komt doordat ze beter in de mix staan en Oevering veel beter is gaan articuleren.

De grootste smaakmakers zijn gitaristen Marten Hutten en Armand Venema. In elke track strooien ze met overtuigende bijdragen. Hoewel ze niet altijd de originaliteitsprijs winnen, liggen de riffs en leads lekker in het gehoor. Vooral de leadpartijen in de prima openingstrack Hopeless World Below mogen er zijn, maar met de breakdown in het agressieve The End Of Honesty is ook zeker niets mis. Soms liggen de invloeden er wel dik bovenop. Zo hoor je Arch Enemy in The End Of Honesty en Gojira en Be’lakor in het instrumentale In Terram Extorres. Elders hoor je Dark Tranquillity, At The Gates en In Flames, maar het stoort niet, omdat meerdere ideeën voor een aangename luisterervaring zorgen. Neem bijvoorbeeld de Insomnium-achtige twinleads in Crimson Skies.

Het moge duidelijk zijn: Exiled To Earth is de beste release van Insurrection tot nu toe. Op verschillende terreinen is progressie geboekt. Hoewel de melodeath niet vernieuwend is, is de uitvoering dik in orde en zijn de ideeën memorabel. Dankzij de prima productie ligt het geheel erg prettig in het gehoor en is deze ep hopelijk een voorbode van meer goeds.

1. Hopeless World Below
2. The End Of Honesty
3. In Terram Extorres