• Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

Within Temptation - Bleed Out
Jaar van release: 2023
Label: Force Music Recordings

-

Vrijheid is altijd al een van de belangrijkste thema’s geweest bij Within Temptation. Ook in de singles die de laatste jaren uitkwamen, komt dat nadrukkelijk terug (de oorlog in Oekraïne en het strijden voor mensenrechten). En over die singles gesproken: Het contract met Vertigo Records is beëindigd en Within Temptation staat dus weer op eigen benen. De platenmaatschappij had graag eerst een album gezien en daarna de singles, maar de bandleden hadden een andere visie. Bleed Out verschijnt dan ook via het eigen Force Music Recordings. Sharon den Adel en haar mannen brengen liever eerst losse singles uit en daarna pas een album, omdat de singles dan meer impact hebben omdat ze op een bepaalde situatie betrekking hebben die op dat moment actueel is.

Wie de singles beluisterd heeft, weet wat hij of zij van het achtste studio-album kan verwachten. Geen terugkeer naar oude tijden, maar een moderne sound, waarin popvocalen, elektronica en synthesized gitaren elkaar ontmoeten. Wat dat betreft ligt de nieuwe plaat in het verlengde van Resist. Er zijn echter ook verschillen ten opzichte van die voorganger. Het gitaargeluid is wat massiever en zwaarder en de plaat bevat wat meer djent. Er worden dan ook achtsnarige gitaren gebruikt. Het contrast met de synthesizermelodieën, de ambient klanken en de hemelse zang van Den Adel is daardoor groter, getuige We Go To War en het titelnummer, waarmee het album overtuigend aftrapt.

De negenenveertigjarige frontvrouw is de grootste smaakmaker. Dit keer schakelt ze opvallend goed tussen ingetogen zingen en voluitgaan, waardoor de aandacht van de luisteraar beter behouden blijft en de emotionele impact groter is. Dat doet ze in meerdere tracks en daarmee zorgt ze voor veel dynamiek. In het opzwepende Worth Dying For gaat ze echter volle bak als een powermetalfrontvrouw, in Ritual komt ze bluesy uit de hoek en klinkt ze bijna als Maria Brink (In This Moment) en op andere momenten streelt ze de oren met een ingetogen voordracht.

Ondanks die geslaagde dynamiek gaat Bleed Out niet de geschiedenis in als een klassieker. Het is vooral een degelijk album waarvan de nummers weliswaar groeien na meerdere luisterbeurten, maar ze brengen je slechts kortstondig op het puntje van je stoel, bijvoorbeeld vanwege het krachtige en lekker zware gitaarwerk. De moderne popmetaltracks zijn beslist onderhoudend en toch blijf je verlangen naar meer adrenalinegehalteverhogende klanken. De teksten hebben wat dat betreft meer overtuigingskracht over de hele lengte van het album. Je kunt duidelijk horen dat ze met een oprecht gevoel voor vrijheid geschreven zijn.

1. We Go To War
2. Bleed Out
3. Wireless