• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

U.D.O. - Touchdown
Jaar van release: 2023
Label: Atomic Fire Records

-

Udo Dirkschneider blijft maar albums uitbrengen. Vorig jaar verscheen nog zijn soloproject My Way, een half jaar na de U.D.O.-release Game Over. Nu verschijnt er met Touchdown alweer een nieuw studioalbum van U.D.O. De Duitse zanger mag dan wel 71 jaar zijn, hij is productiever dan ooit. En geef hem eens ongelijk, want wat moet hij dan op die leeftijd? Achter de geraniums? Dat laat Udo over aan andere leeftijdsgenoten.

Touchdown is de eerste U.D.O.-plaat met Peter Baltes, ex-bassist van Accept. Dat is toch wel het meest noemenswaardige van de release. Muzikaal is er niks veranderd, aangezien Touchdown net zo klinkt als zijn voorgangers. Dat is wel een beetje verrassend, aangezien Baltes recentelijk heeft aangegeven dat Accept te veel op veilig begon te spelen. Het was één van de redenen dat hij de band eind 2018 plots de rug toekeerde. Dan zou je verwachten dat Baltes wel even een frisse wind door U.D.O. zou laten waaien. Dat is dus niet gebeurd.

Dat is verder geen probleem, want Touchdown zit tjokvol Duitse degelijkheid. Dit is het soort heavy metal waar Udo Dirkschneider sinds zijn dagen bij Accept patent op heeft. De beste man zelf gromt als vanouds, zijn gitaristen verzorgen knap gitaarwerk en zoonlief Sven drumt per album beter. Isolation Man luidt het album op vlotte wijze in en het daaropvolgende The Flood is in midtempo. Zo wisselen de dertien tracks zich steeds af tot aan het afsluitende Touchdown, waarin alle remmen nog eens extra los gaan.

Er lijkt dus weinig aan de hand. Nadat ik het album een paar dagen had laten rusten, kwam echter het volgende probleem bovendrijven. Er was niks blijven hangen. Het was alsof de plaat weer voor de eerste keer werd beluisterd. Dat krijg je als je voor de achttiende keer een full-length uitbrengt in dezelfde stijl waaruit weinig meer te halen valt. Touchdown is geen touchdown, maar vooral een middenmoter in de immense U.D.O.-discografie. Dat neemt niet weg dat het nog altijd beter is dan de concurrentie.

1. Isolation Man
2. The Flood
3. The Double Dealer’s Club