• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Tribulation - Hamartia
Jaar van release: 2023
Label: Century Media Records

-

Hoewel Tribulation met de eerste drie albums een niche voor zichzelf creëerde en indruk maakte met zijn hauntedhouserock/metal, heeft de Zweedse formatie daarna toch wat van zijn aanzien verloren. Zowel Down Below (2018) als When The Gloom Becomes Sound (2021) bevatten namelijk weliswaar enkele uitschieters, zoals The Lament, Nightbound, The World, Hour Of The Wolf, Leviathans en Dirge Of A Dying Soul, maar beide albums zijn toch vooral een herhaling van zetten. Het verrassende is eraf, alsof je een spookhuis betreedt en er niet veel is waar je adrenalinegehalte van gaat stijgen.

Kan Joseph Tholl voor vernieuwing zorgen? De in 2020 tot de vaste line-up toegetreden gitarist doet een poging in het door hem geschreven Axis Mundi. En ja, je kunt horen dat door zijn toedoen er wat vernieuwende elementen hun intrede doen, zoals het soleerwerk, de prima maatsoortverandering en het cleane gitaarspel in het couplet. Tegelijkertijd past het niet heel opvallende nummer naadloos tussen alle andere tracks in de Tribulation-discografie. Het onopvallende titelnummer ook.

Hemoclysm is het meest vooruitstrevende nummer. Het is het meest sfeervolle en dreigende dat we in tijden van de Noord-Europeanen gehoord hebben met een prima combinatie van elementen uit verschillende hoeken, zoals gothic metal, blackmetalgetokkel en progrock. In tegenstelling tot andere nummers valt het drumwerk van Oscar Leander eindelijk eens op. De Blue Öyster-cover Vengeance (The Pact) bevat cleane zang van Tholl en technicus Robert Pehrsson. Verfrissend en welkom, want de extreme vocalen van Johannes Andersson passen niet goed bij het nummer. Zijn half-cleane vocalen, een noviteit, zijn evenwel welkom.

Naar verwachting gaan de mannen eind dit jaar de studio in om een nieuwe plaat op te nemen. Hopelijk bouwt deze voort op Hemoclysm en draagt Tholl de nodige inspirerende ideeën bij aan de songwriting, zodat Tribulation in de toekomst niet weer in herhaling valt. Hamartia toont wat dat betreft zowel het repetitieve als het vernieuwende van de band. De ep overtuigt niet over de hele lengte, maar er zijn voldoende aanknopingspunten om de band toch te blijven volgen.

1. Hamartia
2. Axis Mundi
3. Hemoclysm