Turmion Kätilöt - Omen X
Jaar van release: 2023

-

Turmion Kätilöt is een Finse industrialband die al twintig jaar meegaat. Buiten zijn eigen landsgrenzen is de formatie nog een onbekende naam, maar in Finland heeft de groep al een aardige fanschare opgebouwd. Sinds kort valt Turmion Kätilöt onder het grote label Nuclear Blast en probeert de groep met zijn nieuwe plaat Omen X ook bekendheid te krijgen in Europa. Zodoende kon je de Finnen al aan het werk zien als support-act van Nightwish en staat er volgende maand een Europese tour op het programma.

De muziek van Turmion Kätilöt valt het beste te schrijven als industriële metal met europop-invloeden. Wanneer je bands als Rammstein, Fear Factory, White Zombie en zelfs Electric Callboy in een blender gooit, dan is Turmion Kätilöt het resultaat. Krachtige riffs, stampend drumwerk, ruwe vocalen en synthesizerklanken die zijn blijven hangen in de jaren negentig. Al deze elementen worden verpakt in catchy en up-beat tracks en lijken gemaakt te zijn om live de voetjes van de vloer te krijgen.

Dat zal ook aardig lukken, want de band weet metal goed te combineren met dansbare beats. Soms staan deze nadrukkelijk op de voorgrond en op andere momenten zijn ze effectief door de composities verweven. Ook de stuwende zang van zowel MC Raaka Pee en Shag-U zijn hier debet aan. Aan de hand van laatstgenoemde naam valt ook meteen af te leiden dat je het geheel niet zo heel serieus hoeft te nemen. Niet dat je ook maar iets begrijpt van de teksten, want alles is in het Fins gezongen.

Ondanks het wat puberale niveau zit de muziek wel degelijk goed in elkaar. Turmion Kätilöt laat horen over prima songwritingskills te beschikken. Zo bouwt afsluiter en tevens het rustigste nummer Kuolettavia Vammoja formidabel op en begint Kun Kesä Kuoli met een erg lekker snel en gitaargedreven intro. Ook houden de bandleden de nummers interessant door verschillende zijpaden te bewandelen. Zo escaleert Gabriel halverwege met hyperactieve keys en lijkt het middenstuk van Phyä Kolminaisuus zo overgenomen te zijn van een Mega-Man-game.

Nergens vind je dan ook een negatieve uitschieter. Al het materiaal zorgt voor een fijne, energieke boost en Omen X biedt voldoende variatie. De speelduur van alle tracks is compact gehouden en met elf nummers is de plaat ook niet te lang. Toch is Omen X niet heel memorabel. Alles is acceptabel en klinkt goed, maar geen enkele track blijft lang hangen. Dat zorgt ervoor dat het geheel prima wegluistert, maar geen blijvende indruk maakt. Live zal dit hoogstwaarschijnlijk anders zijn en daar komt Turmion Kätilöt dan ook het beste tot zijn recht.

1. Totuus
2. Gabriel
3. Vie Se Pois