• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Beyond The Black - Beyond The Black
Jaar van release: 2023

-

Het gaat goed met Beyond The Black. De popmetalformatie uit Duitsland maakte in november in TivoliVredenburg te Utrecht een gedreven indruk en kwam met een headlinerwaardige show. Zangeres Jennifer Haben en haar mannen zien hun populariteit steeds verder stijgen en hadden in 2022 al meer dan een miljoen luisteraars op Spotify. De oosterburen beginnen 2023 met een nieuw album.

Op deze vijfde langspeler is het wederom gepolijste en melodieuze pop metal wat de klok slaat. De muziek is direct herkenbaar en grote verrassingen blijven uit. Bepaalde melodieën, songstructuren of akkoordenreeksen rieken zelfs naar zelfplagiaat. Dat is slechts enkele malen het geval. Er wordt degelijk gemusiceerd, maar alles staat in dienst van de 27-jarige zangeres, waar ze overigens prima gebruik van maakt. Wel is er in de mix wat meer ruimte voor de baspartijen dan voorheen. Daarvan profiteren Is There Anybody Out There?, Raise Your Head, Dancing In The Dark en Into The Night. Het gepolijste karakter zorgt er helaas wel voor dat het overgeproduceerde drumwerk wat power mist.

Gelukkig is Beyond The Black ondanks de overeenkomsten met eerder werk geen kopie daarvan. De Wacken Open Air-huisband gooit (veelal kortstondig) wat nieuwe elementen in de mix om toch enigszins grensverleggend voor de dag te komen. Dat gebeurt in de filmische powerballad Free Me, dat een gospel-achtig refrein bevat en waarin zowel de akoestische gitaarpartijen als de orkestraties prima aansluiten op de zang en overige instrumentatie. Raise Your Head profiteert van de fraaie orkestratie en Dancing In The Dark, één van de hoogtepunten, heeft sterke bijdragen op pauken en mooie zanglijnen. Wide Awake maakt zeker in het begin indruk vanwege mooi akoestisch getokkel en met gevoel gebrachte zang. Dat laatste horen we ook terug in de soundtrack I Remember Dying, waarmee de plaat kalm afsluit.

Het is helaas niet al goud wat er blinkt. Zo is het jammer dat er niet meer is gedaan met de keelzang in het overigens sterke Dancing In The Dark, want na het interessante begin van het nummer hoop je op meer en dat blijft helaas uit. Het blijft vooral aan de veilige kant. Wide Awake begint overtuigend, maar de stevigere tweede helft mist de charme van de eerste. De extreme vocalen van gitarist Christian Hermsdörfer, die in enkele tracks opduiken, zorgen enerzijds voor afwisseling, maar behoren anderzijds niet tot de sterke punten van de band. Zijn solo’s zijn onopvallend, op de aangename solo in Dancing In The Dark na.

Beyond The Black is verder vooral een degelijke en zoete plaat die prettig wegluistert, maar je niet vaak op het puntje van je stoel brengt. Hij is keurig uitgevoerd en geproduceerd, misschien wel iets te keurig waardoor het emotionele aspect naar de achtergrond wordt gedrukt ten gunste van een commerciële benadering. Het had allemaal wat spetterender gemogen. Fans van Beyond The Black zullen ongetwijfeld blij zijn met een nieuwe collectie nummers van de productieve Duitsers. Wie op meer vernieuwing en uitdaging had gehoopt, kan deze release beter links laten liggen en naar een optreden gaan, want daar heeft de muziek meer power en krijg je met een prima show veel waar voor je geld.

1. Is There Anybody Out There?
2. Reincarnation
3. Free Me