Heilung - Drif
Label: Season Of Mist

-

Als Maria Franz zou mogen kiezen tussen bovenmenselijke superkrachten, zou ze ervoor kiezen om dingen te herstellen, waaronder de natuur, zo gaf de Heilung-zangeres vorige maand in een interview aan. Zij heeft op haar beurt middels de muziek die ze samen met Kai Uwe Faust en Christopher Juul maakt op velen een helende werking. Er is dan ook met veel belangstelling uitgekeken naar Drif, dat samenkomst betekent.

De derde langspeler van de formatie die naar eigen zeggen “amplified history” maakt, klinkt vooral de eerste drie tracks vertrouwd. Ritualistische ritmes, ambient keyboardklanken, de hemelse zang van Maria, het gebruik van authentieke instrumenten (zoals de jouhikko in Anoana), de keelklanken: het is alles wat je van Heilung hoopt en verwacht. Sluit je ogen en geniet, het liefst met koptelefoon op. Daardoor komen de details van de hypnotiserende muziek goed naar voren, mede dankzij de uitstekende productie en mix. Drif bevat nog altijd veel elektronische elementen die Futha (2019) kenmerken, maar is aardser dan zijn voorganger. Vooral Asja, het prachtig gezongen Anoana en het dertien minuten durende Tenet zullen tot de favorieten van de fans behoren, omdat ze memorabel zijn en elementen bevatten waarmee je Heilung associeert.

Daarna laat de darkfolkgroep zich van een heel andere kant horen. Het stampende Urbani is gebaseerd op een door Romeinse soldaten gezongen lied en het wat lange Keltentrauer is een Duitstalig gedicht met oorlogstaferelen op de achtergrond. Buslas Bann is het repetitief reciteren van een runenvloek, geïnspireerd door de dertiende-eeuwse, IJslandse sage Bósa Saga Ok Herrauðs. Nikkal wordt gekenmerkt door koorzang en Marduk bestaat uit ambient klanken en gefluisterde teksten. Nesso is eigenlijk de enige, wat traditionelere track te midden van al die experimenten. Het nummer bevat invloeden van Dead Can Dance en een goede samenkomst van elektronica, een strijkersmelodie en zang van Maria.

Aanvankelijk zit je lekker in een flow, maar die wordt met de experimenten (vooral Keltentrauer) doorbroken. Dat is dan ook de belangrijkste kritiek op deze derde reguliere langspeler van het immens populaire gezelschap, dat ons bewust maakt van het belang van de verbinding met de natuur. De meer aardse productie zorgt ervoor dat je die connectie al snel krijgt bij het beluisteren van de eerste drie tracks. Daarna zoekt de groep met wisselend succes nadrukkelijk het experiment op en eindigt deze minder verheffend dan deze begint.

1. Asja
2. Anoana
3. Tenet