Mouflon - Pure Filth
Label: Raw Skull Recordz

-

De Arnhemse deathmetalband Mouflon timmert flink aan de weg. Na drie demo’s verscheen in 2018 het debuutalbum Devastations. Met rauwe death/doom die teruggaat naar de vroege jaren negentig staan de heren garant voor een strak en goed optreden. Opvallend is dat Mouflon dit zonder het voor de stijl (en het label) kenmerkende HM-2 geluid doet. Nu zijn de gehoornde, wilde schapen terug om de moraal van de moderne wereld te verpletteren met Pure Filth. Donkerder en kwaadaardiger, maar nog steeds wars van moderne invloeden. Het artwork van Bram Bruynzeel, geïnspireerd door In Battle There Is No Law!, het debuutalbum van Bolt Thrower (1988), zegt genoeg. Dit is pure vunzigheid.

Dat de formule van Mouflon werkt, blijkt wanneer ik de nieuwe plaat voor de eerste keer beluister. Vorig jaar speelde de band op Schoonebeek Deathfest een nieuw nummer; Ode To The Beast Inside. Meteen herkende ik de track en kon het refrein al dromen voor ik het hoorde. Dat is de kracht van deze heren. Iedere track blijft meteen hangen. Bovendien heeft Pure Filth een betere sound dan Devastations. Helder genoeg, maar zonder afbreuk te doen aan het old school karakter. Een compliment voor Harry Holzhauer (JB Studio, Almelo) is op zijn plaats.

Mouflon werd opgericht in 2012, met bassist Tijl Jacobs (ex-Into The Arcane) en het gitaristenduo Richard Smeenk (ex-Dead End) en Peter F. in de basis. Drummer Rutger Buitendijk (ex-Second Dawn) nam in 2015 plaats achter de drumkit, maar Mouflon kwam pas echt uit de startblokken toen RJ (Lifelong) in 2017 als frontman toetrad. Sindsdien is de bezetting ongewijzigd. Kenmerkend voor de stijl van Mouflon zijn de moeiteloos uitgevoerde wisselingen van snelle stukken met strakke riffs naar zware, verpletterende doompassages. RJ (Robin John) scandeert zijn goed verstaanbare teksten met intense, diepe grunts. De composities klinken meteen vertrouwd en hebben raakvlakken met bijvoorbeeld Bolt Thrower, maar Mouflon heeft een eigen geluid.

Hoewel de nummers in eerste instantie weinig voor elkaar onder lijken te doen, ontstaat na een aantal luisterbeurten een voorkeur voor de tracks met een iets minder rechttoe rechtaan karakter. Mental Prison was meteen favoriet, maar ook bij Modern World gaat het volume steevast omhoog. Het logge The Relentless Process Of Decay groeit met iedere luisterbeurt. De melancholische leads in deze tracks missen hun uitwerking niet. Sowieso bieden de nummers op Pure Filth meer afwisseling, waardoor de plaat als geheel sterker is dan het debuut.

Met Pure Filth levert Mouflon een uitstekende no-nonsense, old school deathmetalplaat af. Een aanrader voor de liefhebber. En wat betreft die vunzigheid valt het allemaal wel mee. Een stickertje ‘Parental Advisory’ lijkt mij overbodig. De plaat zal de moraal ook niet veranderen. Wie meent te bepalen wat goed of slecht is, zal niet naar Mouflon luisteren. Iedereen had vroeger moeten handelen zoals we vandaag vinden dat het hoort en alles blijft verboden, tenzij het verplicht is.

1. Filth & Violence
2. Wolves Among The Sheep
3. Ode To The Beast Inside