• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Sonata Arctica - Acoustic Adventures - Volume One
Label: Atomic Fire Records

-

De Finse melodische metalformatie Sonata Arctica is geen onbekende op het terrein van akoestische optredens. In 2016 kwamen de eerste shows van de grond in Finland en in 2019 werd er door Europa getourd onder de noemer Acoustic Adventures. Zelfs in de beginperiode van de band werden er regelmatig akoestische instrumenten het podium opgetild. En dan was er nog de livestream in 2020 met een volledig akoestische set. Het was dus een kwestie van tijd dat er een album met volledig akoestische muziek zou verschijnen.

Sonata Arctica heeft in de herfst van 2020 een twintigtal nummers opgenomen en in een nieuw jasje gestoken. Deze worden in twee delen uitgebracht, waarvan Acoustic Adventures – Volume One eindelijk beschikbaar is. De release zou al een jaar geleden moeten zijn geweest. Dit had dan ook een bespreking van Acoustic Adventures – Volume Two moeten zijn. Aangezien de tournees van Sonata Arctica steeds werden uitgesteld, werd de releasedatum van het album ook steeds vooruit geschoven.

Fans worden na al die tijd getrakteerd op een mooie productie. De songs die speciaal zijn uitgekozen voor dit project blijven in akoestische vorm erg goed overeind staan. Dat is ook niet zo gek, want songwriter en zanger Tony Kakko's sterkste punt is het creëren van prachtige melodieën. De melancholische sfeer en knappe manier van arrangeren zorgen ervoor dat Sonata Arctica tot de top behoort. Dat bewijst Acoustic Adventures, want in kale vorm komen deze elementen misschien nog wel beter naar voren.

De tracks zijn live opgenomen en het gebruik van overdubs is tot het minimum beperkt. Het zorgt voor een warme atmosfeer. Keyboardspeler Henrik ‘Henkka’ Klingenberg heeft overduidelijk de hoofdrol. Zijn partijen staan op de voorgrond, met als extraatje een paar pittige solo’s, zoals in de spetterende uitvoering van Wolf & Raven. Nergens horen we een virtuoze uitspatting van gitarist Elias Viljanen. Het gitaar- en keyboardduel in de zojuist genoemde track blijft achterwege. Enigszins jammer, maar het is ook goed voor te stellen dat snelle loopjes op de akoestische gitaar niet zo passen bij de sfeer van het album.

Zoals de naam al doet verklappen, is het album een waar akoestisch avontuur. Dat komt deels door de gevarieerde songkeuze. De band had voor de makkelijke uitweg kunnen kiezen door slechts voor de ballads te kiezen. Nee, de band gaat er zelfs met gestrekt been in door te openen met The Rest Of The Sun Belongs To Me, nota bene een Japanse bonustrack van Winteheart's Guild. Ik ben benieuwd wat Sonata Arctica voor Acoustic Adventures – Volume 2 in petto heeft. Misschien een daverende uitvoering van de epics White Pearl, Black Oceans deel 1 én 2?

1. The Rest Of The Sun Belongs To Me
2. For The Sake Of Revenge
3. A Little Less Understanding