• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Blackwater Holylight - Silence / Motion
Label: RidingEasy Records

-

Silence / Motion is de derde langspeler van het Amerikaanse Blackwater Holylight. De band uit Portland, Oregon onderscheidt zich binnen het psych/doomgenre door de volledig vrouwelijke samenstelling. Het binnen dit genre goed aangeschreven RidingEasy Records ziet wel brood in de band en brengt in 2018 het charmante, titelloze debuut uit. Al één jaar later volgt de ietwat wisselvallige opvolger Veils Of Winter. Inmiddels is er het een en ander veranderd in de bezetting. Alleen zangeres/bassiste Alison "Sunny" Faris en keyboardspeelster Sarah McKenna zijn overgebleven van de begindagen. Ze worden op Silence / Motion bijgestaan door nieuwe aanwinsten Mikayla Mayhew (gitaar) en Eliese Dorsay (drums).

De sfeer op Silence / Motion is een stuk donkerder dan die op de wat lichtvoetigere voorgangers. De weinig hoopgevende staat van de wereld, in combinatie met onderlinge strubbelingen tijdens de opname van het album, klinken door in de bij vlagen agressievere sound van de band. Zo horen we in openingstrack Delusional zelfs vrij bittere screams (prima bijdrage van gastvocalist Bryan Funck van de sludgeband Thou), die een mooi contrast vormen met de lichte, bijna engelachtige zang van Faris. In het afsluitende Every Corner trekken zelfs twee gastvocalisten (Mike Paparo van Inter Arma en A.L.N. van Mizmor en Hell) stevig van leer. Deze tracks zijn ook compositorisch het meest interessant. Laatstgenoemde begint bijvoorbeeld heel ingetogen, om dan gaandeweg steeds meer te versnellen.

Nu zijn die tracks ook wel de hoogtepunten van het nieuwe album. Verder blijft het materiaal op Silence / Motion toch wat aan de brave kant. Het is een euvel waar de dames eerder ook al mee kampten. Vooral het middengedeelte valt nogal tegen. Het titelnummer begint nog mooi en subtiel, met dromerig, akoestisch gepluk en Emma Ruth Rundle-achtige, minimalistische pianoklanken, maar blijkt vervolgens nogal eentonig. Datzelfde geldt voor Falling Faster, dat zes minuten zonder noemenswaardige momenten in hetzelfde tempo voortsukkelt. Gelukkig bevat deze langspeler ook betere tracks. Zo onderscheidt het mooi opgebouwde Who The Hell zich door zijn beklijvende, psychedelische keyboarddeuntje. Around You is zowel dromerig als ook wat levendiger gespeeld - een mooie combinatie.

Wie houdt van melancholische en licht psychedelische ‘doompop’ zal Silence / Motion zeker kunnen waarderen. De muziek kabbelt iets te veel voort om echt impact te maken, maar de plaat is geen straf om te beluisteren. Iets meer pit en contrast zou de muziek echter ten goede komen. De laatste track smaakt in ieder geval naar meer. Hopelijk trekken de dames deze lijn door in de toekomst.

1. Delusional
2. Who The Hell
3. Silence / Motion