• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

U.D.O. - Game Over
Label: AFM Records

U.D.O. - Game Over

Geen paniek, de titel Game Over verwijst niet naar het pensioen van U.D.O.; de band die de naam draagt van zijn welbekende voorman Udo Dirkschneider. De boodschap van dit zeventiende sterke staaltje teutoonse heavy metal is een andere. Net als op We Are One, het project dat Dirkschneider vorig jaar uitbracht met hulp van Das Musikkorps Der Bundeswehr, wil de zanger de aandacht vestigen op sociale problematiek en het wel en wee van het milieu en de planeet.

Dat doet de band met onheilspellende, traditionele metaltracks zoals Prophecy, Fear Detector en I See Red. Het zijn stuk voor stuk prima nummers die niet uitblinken in originaliteit, maar wel opvallen door de kraakheldere productie, fijne mix en prima spel. Daar kan menig band nog een puntje aan zuigen. Ondanks dat het de bekende U.D.O.-receptuur is, zijn het deze elementen die het album met kop en schouders boven de grote grijze middenmoot doen uitstijgen. Empty Eyes is een prima voorbeeld van een nummer dat eigenlijk niet veel om het lijf heeft, maar door de swingende, venijnige zang van Udo en het uitstekende musiceren overtuigt. Dirkschneider klinkt fantastisch en zou zelfs een verzekeringscommercial nog interessant kunnen laten klinken.

Het mag dan allemaal weinig baanbrekend zijn, de maar liefst zestien tracks (op de digipack-editie) bieden wel flink wat variatie. Met het opgewekte, maar tekstueel doodserieuze Kids And Guns flirt de groep met AC/DC en tijdens Fear Detector zijn er invloeden en citaten van Judas Priest te horen. De heren kennen en eren hun klassiekers in een genre dat zij zelf in hoge mate hebben vormgegeven. U.D.O. mag met een deel van de nummers dan wel een belangrijke en broodnodige boodschap aan de man willen brengen, dat betekent echter niet dat traditionele metaltracks vol potsierlijke referenties aan koud, stevig staal ontbreken. Metal Never Dies, Marching Tank, Thunder Road en Metal Damnation zijn daar uitstekende voorbeelden van.

Het album bevat drie bonussongs die meer van hetzelfde bieden en eigenlijk de minste van Game Over zijn. Een bescheiden punt van kritiek is daarnaast het hoge aantal midtempo tracks, waardoor de plaat soms wat langdradig aanvoelt. Het is een kleine smet op een anderszins prima heavymetalplaat. Met het geweldige Unbroken en prima nummers als Prophecy, Empty Eyes en Thunder Road levert U.D.O. precies waar fans op hopen. De reeks prima uitgaven die de groep is gestart met Steelfactory (2018), wordt na We Are One en Dirkschneider And The Old Gang met Game Over voortgezet.

1. Fear Detector
2. Holy Invaders
3. Prophecy