Wheel (DE) - Preserved In Time
Label: Cruz Del Sur Music

Wheel (DE) - Preserved In Time

Wheel is een tamelijk onbekende doomband uit Duitsland die na albums in 2010 en 2013 langere tijd inactief is geweest. Privéomstandigheden zoals familie-uitbreiding en werkgerelateerde issues zijn daar debet aan geweest. Het gaf de bandleden echter wel gelegenheid om in alle rust te werken aan nieuwe nummers. Met Preserved in Time is er nu het derde studioalbum, dat in zijn geheel is opgenomen in de oefenruimte van Wheel.

Laten we met Solitude Aeturnus maar direct een grote naam uit het doomwereldje vallen, dan heeft u direct een idee waar u het bij Wheel moet zoeken. Eerlijke traditionele doom die meer dan eens doet denken aan het zojuist genoemde voorbeeld. Het bruggetje in When The Shadows Takes You Over is daar een heel mooi voorbeeld van. Maar het meest in het oor springende voorbeeld is de zang van Arkadius Kurek. Waar hij zeker op het eerste album nog een iel en piepend stemgeluid heeft, zeker als hij de hoogte in gaat, mag worden geconstateerd dat hij inmiddels een volle stem en overtuigend bereik heeft. Hierdoor komt hij aardig in de buurt bij zijn ongetwijfeld grote voorbeeld Robert Lowe en dat is niet verkeerd. Het zanghoogtepunt wordt tot het laatst bewaard in het afwisselende Daedalus, waarin ook mooi soleerwerk van gitarist Benjamin Homberger is te horen. Een groot pluspunt van het album is het eerlijke geluid met een hoog "live gevoel", hoewel het basgeluid wellicht ietsje minder blikkerig had gemogen.

Wheel mag dan het doomwiel niet opnieuw hebben uitgevonden, maar er wordt wel een prachtig rond exemplaar gepresenteerd dat keurig langzaam ronddraaiende kwaliteit biedt. Liefhebbers van de traditionele doom hebben er met Preserved In Time een prima album bij, met de aantekening dat het (her)ontdekken van de eerste twee albums van Wheel ten zeerste is aanbevolen.

1. At Night They Came Upon Us
2. When The Shadow Takes You Over
3. After All