• Heri Joensen (Tyr) - 51
  • Randy Blythe (Lamb Of God) - 53
  • Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Devin Townsend - Devolution Series #1 - Acoustically Inclined, Live In Leeds
Label: InsideOut Music

Met een optreden van Devin Townsend ben je niet alleen verzekerd van goede muziek, maar ook van cabaret. De grappige multi-instrumentalist is een performer pur sang, zo blijkt ook op het live-album Devolution Series #1 - Acoustically Inclined, Live In Leeds. Het is de eerste release in een serie "rariteiten en interessant materiaal", waaronder alle quarantainesongs en -shows en een aantal optredens van de afgelopen jaren.

De Canadees wilde terug naar de basics, zoals hij tijdens het vermakelijke intro van deze live-release vertelt. Een akoestische gitaar, Devins zang, een boel echo en wat andere geluidseffecten vormen de ingrediënten. Degene die de ultimate edition van het album Empath (2019) in bezit heeft, weet wat hij of zij kan verwachten, want diegene hoort dezelfde show, maar de nieuwe versie is geremixt en geremasterd.

Geen muur van geluid dit keer, maar introverte, fragiele uitvoeringen van onder meer het indrukwekkende Funeral, waarin de negenenveertigjarige publiekslieveling de feestmuts even afzet en ontroert, om direct na afloop de spanning er weer af te halen met een niet-serieuze opmerking. Zo wisselt hij net zo makkelijk mooie interpretaties van Deadhead en grappige anekdotes af als hij switcht tussen zangtechnieken. Een enkele keer maakt hij er een lolletje van (Love?).

Van Devin Townsend kun je het echter hebben. Al voordat de show begonnen is, heeft hij je namelijk (net als een groot deel van de zaal) voor zich gewonnen. Het vermaak en het charisma zijn dan ook zijn onderscheidende kwaliteiten, maar niet de enige. De composities blijven ook in deze stripped down-benadering overeind, mede dankzij de overtuigende vocale voordracht. Devolution Series #1 - Acoustically Inclined, Live In Leeds mag dan geen essentiële release zijn, het is er wel eentje die je met veel plezier opzet.

1. Intro
2. Let It Roll
3. Funeral