• Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Mono - Beyond The Past (Live With The Platinum Anniversary Orchestra)
Label: Pelagic Records

Op 14 december 2019 vond een bijzonder optreden plaats in Barbican Centre te Londen. In het centrum voor podiumkunsten speelde Mono een Beyond The Past-set ter ere van het twintigjarig jubileum van het invloedrijke kwartet. Dat deed de post-rockformatie samen met cellistes A.A. Williams (tevens zang) en Jo Quail en met The Platinum Anniversary Orchestra, waar het National Youth String Orchestra onderdeel van uitmaakt.

Het unieke evenement is vastgelegd op het live-album Beyond The Past (Live With The Platinum Anniversary Orchestra). Matt Cook (geluidstechnicus) en Bob Weston (mastering) hebben de essentie van de instrumentale muziek van de Japanners uitstekend vastgelegd. Het schuurt en is extreem waar er een muur van geluid is (After You Comes The Flood) en het is fragiel op de kalme momenten (Breathe). Het geluid is gedefinieerd. Zelfs de baspartijen krijgen de ruimte die ze verdienen. Het is dik anderhalf uur genieten met twee cd’s of drie lp’s met daarbij een veertig pagina’s tellend booklet.

De orkestrale bijdragen maken de grootse en intense muziek en zorgvuldig opgebouwde composities alleen nog maar epischer en emotioneler. Daarbij moet wel gezegd worden dat ze niet vaak op de voorgrond staan en je in de stevige secties over een goede installatie moet beschikken om de details eruit te pikken. De orkesten opereren volledig in dienst van de composities en leiden niet af van de intensiteit waar Mono om bekendstaat. De arrangementen in Dream Odyssey en Sorrow zijn het meest opvallend, doch nog altijd bescheiden. In Hacyon (Beautiful Days) dragen ze op een zeer fraaie manier bij aan de levendigheid.

Recentelijk verscheen ter promotie van dit album de clip bij Nowhere, Now Here. Niet toevallige die compositie, want de in kracht toenemende track gaat over het uit het donker komen en het licht tegemoet gaan. Hoewel er momenteel geen liveshows zijn en de Europese tour, die deze maand zou starten, verschoven is naar volgend jaar, is deze live-release een pleister op de wonde. Het is een fantastisch vastgelegd evenement. Natuurlijk gaat er niets boven Mono live aanschouwen, maar Beyond The Past (Live With The Platinum Anniversary Orchestra) is een prachtig album waar je slechts met veel bewondering naar kunt luisteren.

1. God Bless
2. After You Comes The Flood
3. Breathe