• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Steelforce - Make Way
Label: No Dust Records
Steelforce - Make Way
Steelforce doet misschien bij de ouwe rockers uit Nederland wel een belletje rinkelen. De band uit Baarn bracht in de jaren tachtig wat demo's uit, maar maakte vooral naam in het landelijke clubcircuit. Het gezelschap nam in 1988 zelfs een volledig album op, al bleef die plaat tot afgelopen jaar op de plank liggen. Door No Dust Records is Make Way 32 jaar na de opnames alsnog verschenen. Uitstekend idee, wat mij betreft.

Make Way is namelijk een vrijwel perfect voorbeeld van Nederlandse heavy metal. Muziek in het straatje van Highway Chile, Picture en (vooral) Helloïse, zij het iets steviger en opgesierd met gitaarlijnen die van Thin Lizzy hadden kunnen zijn. Net als die bekende voorbeelden kent Steelforce een kenmerkende toonzetting. Er zit een zekere melancholie in, waar ik nooit precies de vinger op kan leggen. Zelfs de feestnummers wekken een soort weemoed op. Neem de dragende gitaarpartij van I'm Coming Back op deze plaat of de openingsmelodie en keyboardlijn van het Europe-achtige Valerie. Je zweeft er zo op weg naar betere tijden.

Dat Make Way een absolute parel is, komt wat mij betreft vooral door het sublieme gitaarwerk van James Andriese en Gerard Schmitz en de geweldige zang van Pieter Bos. Die kwaliteiten koppelt Steelforce aan goed uitgewerkte composities. De snarenplukkers trekken regelmatig stevig van leer in lekkere solo's en schakelen terug als het moet. Melodie voert in alle tracks de boventoon, waardoor de band ook wel eens in AOR-contreien terechtkomt. Waiting For The Night is daar een goed voorbeeld van, door de catchy keyboardpartij en het opzwepende refrein. Met wat meer geluk had de kraker zomaar een bescheiden hit kunnen zijn. Mijn favoriet is echter het titelnummer, dat heel sterk aan Iron Maiden en Cloven Hoof doet denken. Vooral het lekkere twingitaarwerk is niet te versmaden en zanger Bos zet hier zijn beste prestatie neer.

Na tien nummers van het volledige album passeren ook beide demo's van Steelforce de revue. Stuk voor stuk wat rauwere versies van vijf tracks die eveneens op het album staan. Goed genoeg vastgelegd om vaker te beluisteren en dus niet alleen leuk voor de heb. Aan alles is te zien en horen dat er met liefde aan dit project is gewerkt. Door de band zelf, maar ook door No Dust Records. Zo verscheen er vorig jaar al een fraaie vinyluitgave met cd en is er sinds kort een keurige losse cd-versie van Make Way in de verkoop. Welke geluidsdrager je in huis haalt, maakt niet uit. Deze tijdloze klanken zijn er om keer op keer van te genieten, tot je elke riff, zanglijn en melodie volledig uit je hoofd kent.

1. Queen Of Dreams
2. I'm Coming Back
3. Valerie