12-04-2021

Dio - Magica (Re-release)
Label: BMG
Dio - Magica (Re-release)
Ronnie James Dio is al tien jaar niet meer onder ons, maar geregeld komt er nog wat nieuws van de man uit. Ditmaal gaat het om oud werk in een opgefrist jasje. De laatste vier albums van Dio zijn het afgelopen jaar namelijk opnieuw verschenen in stevige digibooks met een bonus-cd. Nooit verkeerd natuurlijk, al ziet niet iedereen de latere werken van de kleine man met de grote stem als hoogtepunten uit zijn omvangrijke discografie.

Magica uit 2000 en opvolger Killing The Dragon zijn dat wat mij betreft wel. Na het iets experimentelere Angry Machines voelt dit epische tweetal toch wel een beetje als thuiskomen. Ronnie James laat op deze twee werkstukken de futuristische thema's achterwege en dompelt zichzelf en zijn volstrekt inwisselbare bandleden onder in zwaar clichÚmatige fantasy thema's. Dio mag dat. Waarom? Omdat hij Dio is.

Dat klinkt misschien stom, maar als je deze zanger ooit hebt horen zingen over 'dragons', 'dungeons', battles' en 'knights' (en uiteraard 'rainbows'), geloof je hem. De zanger draagt de teksten voor met een dramatiek die raakt. De schrijfsels, hoe tenenkrommend ook, worden er geloofwaardig door. Nou, reken er maar op dat je dan wat kan. Maar dat wisten we natuurlijk al lang.

Op Magica giet de vocalist al die thematiek in een conceptverhaal, waarvoor het woord kitsch is uitgevonden. Evilsyde? Shadowcast? Kom op, zeg. En toch. Als die dekselse Dio die woorden met het volume op elf de microfoon in perst, twijfel je niet aan zijn oprechtheid. Dan gaat de wereld van Magica ogenblikkelijk leven. Komt bij dat die teksten natuurlijk vergezeld worden door uitstekende muziek. Muziek die toch wat ge´nspireerder en frisser overkomt dan op de voorgangers Strange Highways en Angry Machines. Het tempo gaat bovendien hier en daar wat omhoog, waardoor deze plaat terecht in het powermetalgenre valt.

Het leukste aan deze heruitgave is de tweede cd. Daarop staat een prima live-show, opgenomen tijdens de Magica-tournee uit 2001. Leuk om eens nummers van de plaat in een live-setting te horen en nog leuker om te constateren dat de songs ook los van het concept prima overeind blijven. De tweede cd wordt afgesloten met een 18 minuten durende monoloog van Dio, waarin hij het verhaal van Magica uiteenzet. Geinig om een keer te horen, maar dit stukje spoken word stond tevens al op een eerdere re-release van deze schijf.

Deze cd maakt nogmaals duidelijk wat een geweldenaar die Ronnie James Dio was. Hij is met recht ÚÚn van de beste zangers uit het rock- en metalgenre en als ik de nieuwe lichting zo beluister, zal hij dat wel een tijdje blijven. De vocalist kon een telefoonboek tot kunst verheffen. Binnen de thema's van deze cd voelt hij zich natuurlijk het meeste op zijn gemak. Niet voor niets had hij een tweede en derde deel van Magica in de planning staan. Het mocht er door zijn overlijden in 2010 helaas niet van komen.

Cd 1
1. Discovery
2. Magica Theme